salaris

• Clo-Clo

Hallo,

Bij mij is een nieuwe collega begonnen. Nu is het zo dat ze wel dezelfde functie heeft maar dat ik met taken en verantwoordelijkheden net iets boven haar sta. Toch verdient ze ruim 200 euro bruto meer per maand dan mij. Mag dit zomaar en zou ik hiervan iets kunnen zeggen tegen mijn werkgever? Vind het nogal een moeilijke kwestie.

• m@®©

ja hoor, dat kan zomaar. Ze is nieuw, heeft dus waarschijnlijk net aan onderhandelingstafel met jouw afdeling PZ gezeten en haar huid duur verkocht. Misschien had ze een baan hiervoor waar ze meer verdiende dan jij en wilde ze er niet op achteruitgaan?

Je kunt er prima iets van zeggen tegen je werkgever, beter is het denkik om te vragen naar de reden van dit verschil en afhankelijk daarvan kun je onderhandelen over je eigen salaris.

Tip: als PZ aangeeft dat ze in haar vorige baan dat verdiende, zou je kunnen solliciteren op haar baan (of op zn minst terloops noemen aan PZ) ;-)

Afhankelijk van wat voor bedrijf je werkt, hebben ze vast al ingecalculeerd dat jij verhaal komt halen, dus stel ze niet teleur zou ik zeggen! :-)

Succes.

• arco

marc,

een terecht verhaal denk ik… dit is iets wat je heel vaak ziet gebeuren (zeker met de huidige overspannen markt).

Clo-Clo: ik zou het inderdaad eens ter sprake brengen met HRM of PZ

gr. arco

• JJ

je salaris is afh van schaal en annuïteit. het kan zijn dat startende leidinggevende minder verdient dan een ondergeschikte die in in eind van zijn/haar schaal (annuïteit) zit.

er zijn 3 mogelijkheden: doorgroeien in je huidige schaal, hogere salarisschaal, of markttoelage.