Leerling Procesoperator

• Arjan

Hallo,

Ik ben dit jaar begonnen als leerlingprocesoperator bij een chemische fabriek. Ik volg de opleiding Vapro B. Mijn salaris is 1550 euro per 4 weken exclusief reiskosten vergoeding. Naar mijn mening is dat te laag, ik sprak laatst iemand die gaat bij een papier fabriek beginnen en gaat de zelfde opleiding doen als ik en verdient al 200 euro bruto extra. We zijn allebei 25 jaar oud, en verder geen ervaring en werken allebei voor het zelfde detacheringsbureau of hoe zo iets ook mag heten. Wie weet hoe hoog het salaris ongeveer moet liggen in deze situatie of wie doet net zo`n werk/opleidingtraject, hoeveel krijg jij dan?

• vonasian

hey ik doe dat ook deze opleiding alleen ik heb nog geen plekje gevonden.

ik zou dan ook rond de 1500 verdienen

• Arjan

Ok, kijk eens op werkenvakmanschap.nl , die hebben wel banen voor leerlingprocesoperators in de aanbieding

Gr. Arjan

• Mikey

Arjan,

Ik denk dat het veel te weinig is en vooral in de chemische industrie.

Zelf werk ik er ook en weet dat operators beginnen met 2197 euro bruto per maand en kunnen eindigen met 3097 euro bruto ala 2008.

Maar dat is ook excl 26% ploegentoeslag die krijg je er dan nog bij.

Dus in het uiterste geval incl 13de maand en vakantie geld heb je dan een jaar salaris van max 54474 euro bruto per jaar en gezien jou leeftijd en werkervaring zal je ongeveer 38644 euro bruto per jaar gaan verdienen.

Groeten,

Michael

• Arjan

Hallo Michael,

Jij heb het over een startsalaris van 2197 Euro, geldt dat dan ook voor mensen zoals ik die zonder ervaring begonnen zijn? Als ik naar die hoogte kijkt, lijkt mij dat meer voor de regio Rotterdam (petro-chemische industrie). Ik had het in ieder geval aangekaart bij mijn wachtchef, en die had het uitgezocht en het blijkt dat ik sowieso 100 euro te weinig krijg, hij had het over 1775 tot 2540 euro p/m ex ploegentoeslag, ik zit nu op 1680 p/m (1550 p 4 wkn). Ik werk zelf in een middelgrote fabriek in prov Utrecht. Ik heb in Januari een beoordelingsgesprek, en daar zal de hoogte van het salaris worden worden besproken, verder is iedereen dik tevreden over me (als leelingoprator) en ik zelf ook over het bedrijf als werkgever en de werkzaamheden, er zal wel wat verhoogd worden daar ben ik niet bang voor, maar is die 2200 bruto realistisch? Daarboven op komt dan 22% (7x2 rooster).

Gr. Arjan

• patrick

Beste Arjan,

Ik ben zelf nu 25 en proces-operator, toch denk ik dat het scheelt welke papieren je hebt en voor welk bedrijf je werkt, er zullen altijd mensen meer en minder verdienen.

Ik heb Vapro B eerst behaald en 2 jaar(van mijn 19 tot en met mijn 21ste) bij de brandweer gezeten, ben nu met Vapro C bezig.

Hier even mijn overzicht waarin ik iedere keer het startbedrag noem, ben 2 keer overgestapt:

Inclusief ploegentoeslag(30%) en alle bedragen bruto.

22jaar en 2041euro.(uitzenbureau)

23jaar en 2830euro.(zelfde bedrijf als waar ik via het uitzendbureau zat alleen nu daar in dienst)

Ben in november 2008 overgestapt naar een ander bedrijf en verdien nu 3640euro.(jaarcontract)

Mvg,

Patrick.

• sander

Als leerling heb je eigenlijk niet zoveel tevertellen over het salaris het zal een vaste cao zijn die is vastgesteld.

Het salaris van 1550 euro bruto is vrij laag.

Ik vind voor de leeftijd van 25 jaar als leerling procesoperator leerling vapro B als je ploegendienst loopt 1700 - 1900 bruto wel redelijk.

Het heb te maken met hoe groot het bedrijf is en wat je collegas verdienen.

Je kan altijd de bond inschakelen en vragen wat hun vinden.

anders raad ik je aan verder te zoeken na je opleiding want dan sta je wat sterker in de markt met een vapro b diploma op zak.

Bedrijven - Corus, Forbo , VAN GELDER (papierfabriek).

• Dragan

Ik ben op zoek naar een bedrijf waar ik zou Vapro B (proces operator leerling) opleiding kunnen volgen en daarna daar aan de slag gaan. Weet iemand zo een bedrijf? Ik woon zelf in Gouda, dus liefst provincie Zuid-Holland of Utrecht.

Alvast bedankt.

• vonasian

@ dragan, dat gaat moeilijk in deze tijden. Bedrijven nemen niet zomaar mensen aan die gaan beginnen met een opleiding, Ik heb dit ook gedaan, maar nog steeds zit ik nog niet in de procesindustrie. Hopen dat het toch een keer komt.