salaris buschauffeur connexxion???

  • rubbie

    ik zit er aan te denken om opleiding en daarna buschauffeur te worden. maar ik zou dan graag willen weten wat het salaris zou zijn voor een beginnende chauffeur van 29 jaar??? en is het salaris voor iedere chauffeur gelijk of verschild het wel per leeftijd. ik hoop graag te horen van mensen die het werk doen of gedaan hebben.

    alvast bedankt

  • Marc

    Hallo Rubbie,

    Een beginnende buschauffeur (ouder dan 21jaar) wordt ingeschaald volgens de CAO Openbaar vervoer in de chauffeursloonschaal ergens tussen €1725,- en €2400,- (bruto) (laatste CAO aanpassing niet meegerekend)

    Daarbovenop ontvang je nog een gemiddelde onregelmatigheidstoeslag en gebroken dienstentoeslag, Deze verschilt per vestiging en is afhankelijk van wat er buiten de normale (9 tot 5) uren aan werkzaamheden worden verricht, maar zal in de praktijk tussen de €150,- en €250,- (bruto) bedragen.

    Over de trede waarin je de loonschaal aanvangt zit wellicht wat onderhandelingsruimte.

    Kijk anders even op de site van Connexxion, daar vind je meer info over vacatures e.d.

    Succes

    Groeten, Marc

  • rubbie

    ja maar daar vind ik niks over salarissen. waar hang het dan van af omdat je zegt tussen de €1725,- en €2400,- (bruto). ik hoorde laatst van iemand die verdient netto 1700 voor 36 uur werk of zo. dus begrijp ik het ook goed dat als je in de avonduren werkt dat je dan meer verdient.

  • Marc

    Je begint vermoedelijk op €1725 na elk jaar stijg je een trede op de loonschaal, dus wordt elk jaar automatisch je loon verhoogd zodat je na 12 jaar ofzo op het maximum van €2400 zit.

    verder is het zo dat op uren buiten de normale werktijden een %uele toeslag zit.

    Er is vooraf bekend hoeveel uren er per vestiging gewerkt wordt, hoeveel chauffeurs er zijn en hoeveel toeslag er op het totale werkpakket van deze vestiging zit.

    Alle chauffeurs draaien over een maand gezien evenveel vroege, late, dag en gebroken diensten. Dus in plaats van, voor iedereen individueel uit te rekenen wat hij of zij aan toeslag heft verdiend, tellen ze gewoon alle toeslagen bij elkaar op en delen ze dit door het aantal chauffeurs wat werkzaam is in deze vestiging, Dit bedrag krijg je elke maand bij je salaris en noemt men gemiddelde onregelmatigheidstoeslag.

    Het voordeel hiervan is dat je elke maand (ook als je vakantie hebt) hetzelfde salaris krijgt. Het nadeel is als je diensten ruilt met je collega zodat je meer late of vroege diensten draait dan gemiddeld, dit niet wordt gecompenseerd.

    Het kan inderdaad kloppen dat een chauf. met bijv 10 dienstjaren elke maand netjes met €1700 netto naar huis komt. Nog een voordeel is dat je ook over je onregelmatigheidstoeslag 8% vakantiegeld krijgt, dit telt dus gewoon als salaris.

    Groeten Marc

  • rubbie

    bedankt voor de heel duidelijke uitleg van je he. ben je zelf werkzaam als chauffeur of zo dan??? nog klein dingetje als je een cusus doet, rijbewijs ook halen dan, word je dan al betaald?

  • Marc

    kijk eens op onderstaande link,

    dit is een iets verouderde versie, maar hier vind je de salaristabellen, tel bij de bedragen +/- €100 op voor de actuele lonen, dan krijg je een idee hoe het ongeveer werkt met de opbouw van je loon.

    http://www.fnvov.nl/cao/cao.pdf

    succes, Marc

  • Marc

    Volgens mij krijg je betaald tijdens de opleiding als je tenminste wel in dienst bent van het bedrijf, anders weet ik het niet precies.

    Ik ben zelf inderdaad al 18 jaar werkzaam in het openbaar vervoer, waarvan de eerste 11 jaar als chauffeur.

    Ik wil je nog wel even meegeven dat je als buschauffeur behoorlijk veel zekerheden hebt en dat je vooraf precies weet waar je aan toe bent, anders dan vrachtwagen of tourwagenchauffeurs weet je precies hoe laat je begint en weer thuis bent en de beloning is zeker niet slecht.

    Ik wens je veel succes en wellicht spreken we elkaar nog.

    Groeten, Marc

  • rubbie

    ja het is heel raar maar iemand zei mij een keer misschien is buschauffeur wel wat voor je, zelf zat ik er ook al tijdje aan te denken, maar niet echt serieus. ik kan niet zo goed vroeg op staan. ik werk nu van 9-17 maar kom elke dag te laat. en ik zoek dus iets waar je ook wel is wat later begint en iets waar je geen geziek van bazen heb. ik ga steeds meer denken dat dit dan best wel iets voor mij zou kunnen zijn. en als het dan ook nog leuk verdient ben ik erg blij mee dan. het enige is dat ik er wel erg op achteruit ga met vrije dagen. maar goed wat meer geld is natuurlijk nog beter eigenlijk he. ik verdien nu netto 1300 en zal niet veel meer gaan worden in de toekomst. ik kan nu geen huis kopen omdat ik te weinig verdien. ik ken iemand die is alleen en kon wel huis kopen, werkt ook als buschauffeur. wat ik mij ook nog af vroeg is: hoeveel uur zit je maximaal achter elkaar achter het stuur dan??? en wat zijn de maximale uren wat je op een dag werkt.

    ik ga steeds meer twijfelen om het te gaan doen, nu maar hopen dat ze bij mij in de buurt spoedig mensen nodig hebben.

  • Marc

    In het OV (openbaar vervoer) wordt gereden volgens een door het ministerie van V&W goedgekeurd dienstrooster waarin de rij en rusttijden streng worden nageleefd. Je rijdt maximaal 4 uur en dan heb je pauze, de dienst lengte varieert tussen de 7,5 en 9 uur. Let wel als je niet vroeg op kunt kun je in de problemen komen omdat er diensten zijn die om 05:00u al beginnen. Je kunt natuurlijk altijd je diensten ruilen met je collegae voor late diensten.

    Welke omgeving woon je als ik vragen mag?

  • rubbie

    ik woon in almere….ik zit al te kijken of er vacatures zijn. maar in almere of hilversum of zo is nu niks helaas. dus even in de gaten houden. ik zie wel wat bij schiphol staan, maar ik weet niet of dat leuk is daar dan. en ik heb gehoord dat je toch maar eens in de 4 weken een vroege dienst heb. ik ga met de dag steeds positiever worden eerlijk gezegd. wat voor functie doe jij/u nu dan????