Cursussen

• Henk

Hallo allemaal,

Het gaat niet helemaal direct over salaris, maar toch de volgende vraag:

Hoe gaan jullier werkgevers om met vergoeding van cursussen?

In mijn geval: cursus wordt betaald, echter dient wel in eigen tijd te geschieden en reiskosten kunnen niet gedeclareerd worden.

Een collega van mij wil b.v. een 8-daagse cursus gaan doen en dat kost hem dus zijn halve zomervakantie aan verlof!

Ben benieuwd hoe uitzonderlijk deze regeling is? (ik werk overigens wel voor een detacheringsbureau, waar de secundaire arbeidsvoorwaarden meestal wat minder zijn.

Oh ja, en bij ontslag binnen 2 jaar na afronding cursus dien ik trouwens het cursusgeld naar rato terug te betalen.

Henk

• Joost

Werkgevers kunnen dit heel divers invullen.

Over het algemeen zie je dat cursussen in werktijd en voor rekening van de werkgever worden gevolgd, ook met vergoeding van reiskosten!

Als een cursus heel lang duurt en zo algemeen is dat je eigen ontwikkeling er sterk mee toeneemt (noem het dan meer een opleiding), dan is het gebruikelijk dat er afspraken worden gemaakt. B.v. 50/50 werktijd, kosten wel vergoeden maar met een terugbetaalregeling zoals je hier zelf al schrijft.

Let op: zo'n terugbetaalregeling moet altijd voor iedere cursus/iedere werknemer schriftelijk worden overeengekomen. Dus niet een of ander reglement waar het in staat. Er dient een studieovereenkomst voor te worden gesloten.

Als je ontslag neemt en er staat niets op papier, dan hoef je echt niets terug te betalen. Idem als je ontslagen wordt met enkele uitzonderingen daargelaten.

Als een cursus mij 8 dagen verlof zou kosten, dan zou ik hem niet gaan volgen.