nieuwe functie, oud salaris mag dat?

• Anne

Hallo allen,

Ik ben van receptie medewerker naar de afdeling klantenservice gegaan.

Door deze doorstoming heb ik ook een loonsverhoging gekregen.

Op de nieuwe afdeling ben ik binnen enkele weken gevraagd om iets anders te gaan doen, namelijk Webdesign.

Ik heb een MBO Multimedia diploma gehaald, +/- 1 jaar freelance werk gedaan en mijn baas heeft meerdere malen gezegd dat hij zeer tevreden is over mijn werk.

Mijn baas en P&O willen/kunnen mij niet meer betalen net als wat de meeste webdesigners verdienen, erger nog, de komende tijd moet ik het loon blijven ontvangen als die van klantenservice. Zij geven de volgende redenen aan:

1. ik heb net al een verhoging gehad

2. ik heb een lange tijd geen soortgelijke werk verricht

3. ik moet een HBO diploma halen (waarvoor we eventueel wel willen betalen)

alvorens ik een toezegging krijg over een marktconforme salaris.

Is dit redelijk, mag dit uberhaubt?

• Joost

Het mag wel zolang het loon maar boven het minimuloon ligt.

Of het redelijk is weet ik niet, dan moet je de euro's weten en de precieze functie-inhoud.

Wat je zou kunnen doen is afspraken maken m.b.t. die HBO opleiding qua kosten en tijd, dan kan je jezelf ontwikkelen en daarna weer verder doorgroeien, dat is op zich ook een hele mooie arbeidsvoorwaarde.

• Remco Jan

Of dit kan en mag hangt helemaal van het loonsysteem van jouw werkgever af. Als daarin staat dat een webdesigner in een zelfde schaal zit als een klantenservice medewerker dan kan het.

En als er geen formeel loonsysteem is kan het ook….

• Anne

dankjewel voor jullie reactie,

kon al op internet niet veel vinden over soortgelijke situaties. Ik zal het mee nemen in de volgende gesprekken.