vakantie uren opnemen na ontslag

• silvana81

hoi,

ik ga per 1 juli bij een andere werkgever werken en heb er nu al veel zin.

bij mijn huidige baan heb ik 140 vakantie uren staan, die ik dus uitbetaald ga krijgen,….zonde natuurlijk…gaat veel belasting vanaf, maarja.

dus nu had ik gevraagd of ik één weekje vrij kon krijgen (meer vraag ik niet), ik heb een week aangevraagd waarin al mijn collega's nog niet met vakantie zijn, plus dat we extra mensen hebben die net klaar met school zijn en nu dus meer uren willen werken.

ik zag dus geen enkel probleem voor dat ééne weekje.

nu heeft mijn regiomanager en leidinggevende het erover gehad en het is niet mogelijk om vrij te krijgen omdat een ander filiaal personeel te kort heeft.

dit heb ik te horen gekregen nadat ik over iets anders ruzie met mijn regiomanager had gehad en nu denk ik dat ze geen toestemming geven vanwege die ruzie….erg kinderachtig maarja zo is de winkelketen.

mijn collega''s begrijpen ook niet waarom ik geen vrij kan krijgen.

ik heb dit 3 weken geleden aangevraagd en nu een paar dagen voor die vrije week (zou volgende week zijn) krijg ik geen toestemming.

de laatste week van juni zijn er wel 2 en waarschijnlijk 3 collega's tegelijk op vakantie en dat kan dus wel…..terwijl dat andere filiaal dan ook personeel te kort heeft.

weet iemand hoe het zit met mijn rechten om mijn vakantie-uren optenemen?

graag zie ik jullie reactie's tegemoet.

groetjes

• Henk

Je krijgt vakantieuren voor ‘n heel jaar, dus er gaan er nog ’n paar vanaf. Vraag maar eens even goed na hoeveel uren je overhoud.

• Irene

Simpel,

Als het bedrijf zo kinderachtig is dan zou ik me gewoon ziek melden, dan heb je je vrije week en kunnen ze je dagen alsnog uitbetalen. Is niet helemaal netjes maar ze vragen erom!

• Joost

Simpel: laat eerst correct berekenen hoeveel uren je overhoudt (i.v.m. hetgeen Henk aangeeft!). Overleg hoe deze kunnen worden opgenomen. Vakantie/verlof kan je niet afdwingen.

Laat het bedrijf een alternatief bieden.

Evt. kan je je ontslagdatum later laten ingaan dan wordt het betaald (en inderdaad kost dit nogal wat belasting).

Ziekmelden kan, maar of dat verstandig is weet ik niet.

• silvana81

ik krijg niet voor een heel jaar in een keer aan vakantie uren.

bij ons moet je ze sparen, want hoe meer je werkt en extra dagen pakt (bv koopzondag) hoe meer uur je krijgt per maand.

ik zit nu dus op 140 uur en dat van deze maand moet er nog bij komen dus is zeker meer.

iedereen die ik ken (zelfs mijn collega's) zeggen dat ik me ziek moet melden.

ik hou hier zelf niet van, wil het liefst op een normale en leuke manier vertrekken maarja aan de andere kant als hun kinderachtig willen doen kan ik het ook.

ik heb al veel meegemaakt bij deze winkel heb mezelf altijd van me beste kant laten zien.

ik ben partime verkoopster, maar stond wel als de leidinggevende er niet was hem te vervangen en zijn uren te draaien als hij 3 weken weg was kreeg ik een kleine vergoeding maar was het korter dan 3 weken dan kreeg ik niets (nooit over gezeurd)…..8 maanden lang 1 dag per week in een ander filiaal vervangen (nooit iets extra's voor gekregen) en noem maar op.

het irriteerd me vreselijk dat ik niet gewoon één weekje vrij kan krijgen, terwijl dat dus eigenlijk wel mogelijk is…..heb zelf het rooster gemaakt en er staan nog meer personeelsleden op dan normaal.

mijn collega vertelde me vandaag dat de leidinggevende haar had verteld dat de regiomanager inderdaad boos op me is.

ze is boos om het volgende om het verhaal compleet te maken:

onze regiomanager komt altijd rond de pauze tijden (12:00 - 14:00 uur) dit betekend dus dat wij altijd wachten tot ze weg is voor wij kunnen gaan eten.

de bespreking vindt namelijk plaats in de enige ruimte met een tafel en stoelen.

wij zijn dit gewend en vinden het al normaal dat we dan pas laat kunnen eten.

mijn leidinggevende melde mij om 13:00 uur dat ik met pauze kon.

ik vroeg dus waar ik dan moest eten, nou nu komt het: ik moest maar een stoel pakken en in het stoffige magazijn gaan eten waar ook het afval staat!!!!! of buiten ergens.

mijn antwoord was dat ik wel wachte tot het gesprek was afgelopen en dan wou gaan eten…..dat mocht nu opeens niet van de regiomanger want dan kwam de planning in de war en ze vondt dat dat telaat werd (we eten altijd laat, omdat ze zo nodig altijd in de pauze moet komen).

mijn antwoord was toen dat ik niet in het magazijn ging eten, buiten of gewoon ergens in de winkel (bij de kassa ofzo).

toen vroeg ze wat ik dan wou mijn antwoord was dat ik hier aan deze tafel en op deze stoelen wil gaan eten.

toen begon ze met dat het maar voor één keer was!!! één keer!!!! het is altijd zo!!!

dit vertelde/schreeuwde ik.

toen pakte ze boos haar spullen bijelkaar en zei ze dat ze hier geen zin in had…..nee natuurlijk niet want ze weet dat ik GELIJK heb!!!!

toen gingen mijn leidinggevende en de regiomanger naar het budget filiaal die bij ons op nog geen 5 minuten afstand lopen is en die 2 ruimtes hebben om te eten.

Al mijn collega's klagen er altijd over dat ze niet normaal pauze kunnen houden want of het is pas erg laat of het moet dus op een vreemde plek, maar ik ben dan weer degene die dit meld en krijg de boze blik (om het zo maar te zeggen).

goh wat ben ik blij dat ik een andere baan heb gevonden.

• rube

volgens mij heb je in elke bedrijfstak recht om je snipperdagen op te nemen als je dit ten minste op tijd meld.het bedrijf heeft dan de tijd om de schema's anders in te plannen.het is jouw vrije tijd.

• Frank

Beste silvana,

Ik je verhaaltje schreef je dat je de vakantie drie weken geleden had aangevraagd en dat men hem nu geweigerd had.

Volgens Art 7:638 van het Burgerlijk Wetboek is dat niet toegestaan.

Lid 2 zegt onder andere dat: indien de werkgever niet binnen twee weken na jou schriftelijke aanvraag geen schriftelijke bezwaren tegen je aanvraag heeft ingediend, de vakantie vast staat overeenkomstig jou aanvraag.

• Efrain

Frank Schreef:

——————————————————-

> Beste silvana,

>

> Ik je verhaaltje schreef je dat je de vakantie

> drie weken geleden had aangevraagd en dat men hem

> nu geweigerd had.

> Volgens Art 7:638 van het Burgerlijk Wetboek is

> dat niet toegestaan.

> Lid 2 zegt onder andere dat: indien de werkgever

> niet binnen twee weken na jou schriftelijke