gevraagd voor andere functie

• Rene

Goede dag.

Ik ben gevraagd voor een andere functie. Nu moet ik de salaris onderhandelingen nog in. Wat kan ik eventueel vragen voor verhoging.

Normaal is het periodieken erbij, maar ik ga over naar andere dochteronderneming met andere salaristabellen.

Ik heb nu 3000 bruto. verder geen extra van auto of zoiets.

Wat is ongeveer een percentage voor verhoging.

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Rene

• Joost

Dag Rene,

Daar kan niemand een zinnig antwoord op geven! We weten namelijk totaal niets van de functies inhoudelijk en dat is wel nodig om hierover een uitspraak te kunnen doen.

Wat zijn eventuele andere consequenties? Meer/minder reistijd? Andere werktijden? Meer van huis of juist niet? Dit speelt allemaal mee. En tenslotte: hoe graag wil je het zelf.

Dus je zult meer informatie moeten geven over de inhoud van beide functies, jouw achtergrond (opleiding, ervaring etc.) en of je de indruk hebt dat ze je graag willen hebben.

• Rene

Ik zal even wat vertellen over hoe en wat.

Ik ben nu adm medewerker (Coördinator) en wordt systeembeheerder via een dochteronderneming. Ik heb wat scholing gegeven over een systeem wat wij gebruiken in onze onderneming. Nu gaat die andere onderneming over op dat systeem en vandaar hun vraag.

Ik heb deze scholing zo goed gedaan, dat ze mij gevraagd hebben om dit daar te gaan beheren en te scholen.Zodra scholing voorbij is dan alleen beheer van systeem.

Reistijd is zelfde.

Opleiding heb ik niet van deze aard maar krijg daar scholing in.

Werktijden blijven hetzelfde.

En uiteraard wil ik deze functie graag.

Is dit genoeg om er wat van te zeggen.

Rene

• Joost

Het blijft erg lastig!

Als jij deze functie niet gaat doen, wie dan wel? Een dure consultant?

Is de functie tijdelijk totdat de andere onderneming het systeem heeft geimplementeerd, of is de functie vast??

M.i. betreft het geen hele grote stap, dus een echte sprong qua salaris zou ik niet verwachten. Ik vind het wel redelijk dat je er iets op vooruit gaat, immers, je moet ook gaan investeren (tijd) in een opleiding etc. en ze willen je graag.

Hebben ze zelf al iets aangeboden?

Ik zou denken aan een + van 6 a 10%. Maar er zijn alternatieven. Ben je nu uit je schaal gegroeid? Dan is een hogere schaal met gelijkblijvend salaris lucratief (kan je weer doorgroeien). Wat ik zou doen is de bal bij de andere partij leggen: “ik zie deze functie erg zitten en heb er eigenlijk wel zin in, maar jullie begrijpen ook dat ik graag een stap wil zetten. Willen jullie daar over nadenken en een voorstel doen”. Of zoiets…

Maar wat doe je als men niets wil doen? Accepteer je de functie dan niet?

• Rene

Hartstikke bedankt voor je reactie. Hier kan ik idd wat mee.

Ik ga zeker vragen of zij met een voorstel komen.

En ga dan wel verder onderhandelen als dit bod te laag is.

Rene

• Joost

Ok. Jij weet hoe sterk je staat, daar kan je gebruik van maken. Mijn partner gaat binnenkort hetzelfde doen, en als men niet wil happen, dan -vind ik- moet je ook het lef hebben om ontslag te nemen. Maar goed, ik ben daar heel rechtlijnig in. Krappe arbeidsmarkt, jij hebt iets goeds te bieden, laat ze maar betalen. De tijd van 1% verhoging is voorbij.

Mijn ervaring is dat de deur niet zo snel wordt dicht gedaan door de ander, en als ze dat wel doen dan moet je nadenken wat je zelf wilt.

Laat even weten hoe het afloopt.