leaseauto inleveren

• mimo

Hallo,

Ik heb een andere baan aangeboden gekregen bij een bedrijf vlak bij mij in de buurt. Salaris komt ongeveer overeen met wat ik nu verdien, alleen geen lease-auto meer.(Toyota Corolla Verso). Kan dan op het fietsje naar het werk, maar als gezin hebben we natuurlijk wel weer een auto nodig. Zit in de onderhandelingsfase, dus wat is wijsheid?

• kees

Wijsheid of levenswijsheid is de kunst om in alle levensomstandigheden juist te oordelen en te handelen. De betekenis is dus praktisch of moreel.

In de beschrijvingen van (levens)wijze mensen komt een zekere stereotypie naar voren: Volgens sommige beschrijvingen zijn wijzen mensen die fouten gemaakt hebben, en daarvan geleerd hebben. Zij hebben genoten en geleden, keuzes gemaakt, gehandeld en de verantwoordelijkheid voor hun daden aanvaard. Wijzen hebben niet alleen hun eigen belang maar ook dat van hun medemensen bevorderd. Zij hebben zichzelf leren kennen en zichzelf geaccepteerd; zij hebben de waarheid leren kennen en lijden niet meer. Zij zijn ondanks ondervonden tegenslagen gelukkig, dankbaar, vriendelijk en worden niet (meer) geplaagd door onvervulde verlangens, hebben een goed geweten en de meesten zijn niet bang voor de dood. Je zou kunnen zeggen dat zij toonbeelden zijn van een geslaagd menselijk leven, de belichaming van humaniteit.

Volgens sommigen wordt wijsheid door ervaring verkregen. Anderen daarentegen zijn van oordeel dat juist onervarenen (kinderen) heel wijs kunnen zijn. Opvattingen over wijsheid spelen een rol in onder andere filosofie en religie en wisselen volgens de heersende culturele traditie. Wijsheid is een van de kardinale deugden in het Christendom, en een van de vijf krachten (en ook een paramita)in het Boeddhisme

mimo schreef:

>

> Hallo,

>

> Ik heb een andere baan aangeboden gekregen bij een bedrijf

> vlak bij mij in de buurt. Salaris komt ongeveer overeen met

> wat ik nu verdien, alleen geen lease-auto meer.(Toyota

> Corolla Verso). Kan dan op het fietsje naar het werk, maar

> als gezin hebben we natuurlijk wel weer een auto nodig. Zit

> in de onderhandelingsfase, dus wat is wijsheid?

• Henk

Lastig …maar in principe kan je het natuurlijk gewoon uitrekenen:

Eerst kijken wat je huidige autokosten zijn per maand (bijtelling + eventueel eigen bijdrage) en dan kijken wat voor een auto je eventueel zelf zou willen aanschaffen en hier de maandelijkse kosten van uitrekenen (inschatting maken van km / afschrijving /onderrhoud /brandstof etc.).

Dit verschil zou je dan kunnen voorstellen bij je eventuele nieuwe baas. Ik denk dat je in de praktijk al snel aan zo'n € 300,- bruto per maand extra salaris zit, alhoewel dat natuurlijk grotendeels afhankelijk is van de keuze van het type auto dat je als vervanger wil van de lease-auto.

Alleen neem je vaak (o.a. “vanwege de buren”) toch niet zo snel een veel kleinere, goedkopere, oudere, prive-auto wanneer je met een lease-auto stopt ….dus moet je toch ineens zo'n 10 - 15 k tevoorschijn toveren om wat vergelijkbaars te gaan rijden …:-(

• Remco Jan

Als je met de fiets naar het werk kan, kan je wellicht een wat oudere gebruikte auto kopen. Dan ben je wellicht hetzelfde kwijt als nu aan bijtelling.

• arco

geloof toch in een zwart-wit, Waarheid met een hoofdletter W.

waarheid dus niet vanuit de mens (want dan blijf je zitten met alle verschillende soorten van waarheid (lees: interpretatie's).

Veritas et Luxor (zoals men pleegt te zeggen)

een groet,

arco

• kees

Mijn reactie was niet echt heel serieus bedoeld hoor.

P.s we hebben het over WIJSheid i.p.v WAARheid, klein nuance verschil…..

• arco

hmm.. bloos tot achter mijn oren…

kun je nagaan hoe sommige mensen (zoals ik) stukken niet goed lezen óf (wat vaker voorkomt, zeker bij mij) lezen met een gekleurde bril…

getuigt niet echt van wijsheid….

hopelijk leest de baas niet mee ;-0)