HOE BESTAAT DIT??

• Diepe Zucht

Hoe bestaat dit???

Mijn partner heeft een vast contract met een vast aantal uren bij TNT Post.

Nu zijn er woensdag stakingsacties gepland maar mijn partner wil zich melden als werkwillige, omdat de groep mensen waarvoor ze verantwoordelijk is buiten deze discussie valt. Nu heeft haar direct leidinggevende aangegeven dat ze, ook als werkwillige, deze dag niet krijgt doorbetaald omdat er geen werkzaamheden kunnen worden verricht.

Is dit bluf van haar baas of komt een werkgever hier echt mee weg???

Graag uw reacties

alvast bedankt,

• Remco Jan

Hangt er denk ik vanaf wat er precies in het contract staat. Wordt jouw partner bijvoorbeeld wel betaald als het werk niet gedaan kan worden door extreme weersomstandigheden?

• wim

Wat in het contract staat is m.i. niet bepalend. Als er gestaakt wordt waar de vakbond achterstaat, kunnen stakers geld uit de stakingskas van de vakbond krijgen.

Niet stakers ontvangen gewoon loon, ook als zij niet kunnen werken. Dit ligt namelijk in de risicosfeer van de werkgever en niet van de werknemer.

Wim

• Remco Jan

Normaal gesproken heb je gelijk, maar misschien betreft het hier wel een afwijkend contract.

Toen ik een krantenwijk had (jaren) geleden) werd ik per krant betaald. Ik kan me herinneren dat er een keer geen kranten waren door slecht weer en dat ik die dag niet betaald kreeg.

Misschien is er in dit geval wel een vergelijkbare regeling van kracht.

• Diepe Zucht

Nee hoor, het betreft hier gewoon een contract op basis van contracturen en functie, niet op basis van werkzaamheden,

De actie is uiteindelijk niet doorgegaan.

De direct leidinggevende van mijn partner, staat erom bekend dat hij de regeltjes in zijn eigen straatje uitlegt en absoluut geen verstand van zaken heeft.

Hij weet het gewoon overtuigend te brengen en komt met bluffen vaak een heel eind.

Ik volg hem op de voet en schoffel hem onderuit zodra ik de kans krijg, maar daarom moet ik wel zorgen dat ik goed ben geinformeerd.

Bedankt voor jullie reactie, Wim en Remco Jan

Mvg,