Marge uitzendbureau

• marije

Is er iemand die enig idee heeft hoe men in de uitzendbranche de hoogte van het loon berekent. Dan bedoel ik dus wat de werkgever uiteindelijk betaald. Is dit bijvoorbeeld 20 % bovenop het salaris , of zit ik er zo heel ver naast.

Wie kan mij hierbij helpen ?

• Joost

Dit hangt af van allerlei factoren zoals: is het uitzendbureau de enige die aanbiedt of is men in concurrentie, is het een flex contract of langere tijd vast etc. etc. Over het algemeen zijn de marges niet misselijk! Ik schat dat de bruto marges snel tussen de 20 en 40% liggen. V.b. ik heb ooit eens iemand ingehuurd die verdiende zelf 2900 per maand (grofweg 35.000,- per jaar) en ons bedrijf betaalde op jaarbasis ongeveer 100.000,- euro voor deze persoon. Het risico op ziekte lag wel bij het uitzendbureau, deze moest de kandidaat doorbetalen bij ziekte en wij betalen dan niets.

• Joost

Zoek eens op google.nl bruto marge uitzendbureau daar vind je veel info!

• Niels

hoi marije,

Wij huren voor ons horeca bedrijf mensen in via een uitzendbureau. We betalen 17,78 per uur , hiervan gaat maar 8 euro per uur naar ons uitzendkracht…!

Hopelijk krijg je hierdoor een goed beeld!

gr.

Niels

• marije

Bedankt voor de reacties.

• Richard

Dit klinkt allemaal leuk maar vergis je niet, brutoloon zijn niet de enige kosten die een werkgever heeft (in dit geval een uitzendbureau). ga uit van 20% sociale lasten, 8% vakantiegeld, ongeveer 10% vakantiedagen, 10% pensioen premie, 10% feest en ziektedagen, 3% verzuim verzekering. dit zijn alleen de directe kosten. Dan nog de administratiekosten, de wervingskosten enz. al met al meestal een goede business maar de winstmarge zijn niet zo gigantisch als wordt gezegt.

• arco

hoi Richard.

even een simpele rekensom (weet niet of ik het goed doe).

intern kosten van een projectingenieur (civ. techniek): 55,- p.u.

als ik iemand inhuur van een det. bureau met zelfde werkervaring en functie: 45,- per uur.

van die 45,- gaat ca. 60% (zie jouw getallen) op aan allerhande bijkomende zaken –> er blijft ca. € 20,- per uur over voor loon en winstmarge bedrijf… Dan gaan ze bijna verlies draaien?

kortom: is jouw 60% n iet te veel ?\

• menno

Globaal kun je uitgaan van ongeveer 30% sociale lasten bovenop het uurloon. Wat verder een grote rol speelt is het aantal produktieve arbeidsuren. Stel, je betaalt een werknemer Eur 15 bruto per uur. Sociale lasten zijn dan ongeveer Eur 4.50 per uur. Totaal dus Eur 19,50.

Maar… een werknemer werkt niet als hij vakantie heeft, ziek is, op feestdagen etc. Je betaalt een werknemer 52 weken x 40 uur = 2080 uur per jaar. Hij heeft echter 27 vakantiedagen, 6 feestdagen en is 5 dagen ziek (voorbeeld getallen). Oftewel op 38 dagen komt hij niet terwijl je hem wel betaalt. 38 dagen x 8 uur = 304 uur

Hiermee komt het aantal effectief gewerkte uren op 1776 uur per jaar. Je betaalt dus 2080 uur x Eur 19.50 = Eur 40.560 Per effectief gewerkt uur kost deze m/v Eur 40.450 : 1776 uur = Eur 22.88

Dit is de werkelijke kostprijs voor je werknemer per effectief gewerkt uur. Een uitzendburo factureert aan haar klant alleen het aantal uur dat er daadwerkelijk gewerkt is, oftewel het aantal produktieve arbeidsuren. Vandaar dat je uit moet gaan van die Eur 22.88 per uur.

Een uitzendburo of detacheerburo gooit hier bovenop hun marge. En dat is al gauw een eurootje of 10. Zodat het uurbedrag dat gefactureerd wordt aan de inlener een euro of 30 zal zijn.

• Henk

Ik heb weleens horen vallen (en ook onderbouwd gezien in een berekening) dat je het uurloon van een uitzendkracht x 1.7 moet doen om op de daadwerkelijke kosten voor de werkgever te komen (dus incl. ziekte, verlof, feestdagen, reiskosten, cursus, verzekeringen, pensioen etc.).

In mijn specifieke geval verdien ik momenteel ca. € 22,50/uur -> dus ca. € 38,-/uur aan werkgeverslasten. Aangezien ik momenteel word ingehuurd voor € 55,-/uur is de marge dus al snel zo'n 45%.

• Joost

70% opslag is te hoog.

Men rekent gewoonlijk met 30 a 50% maximaal, inclusief ziekte, verzekering, pensioen en de hele mikmak.