vakantiedagen uitbetaald krijgen

• fatma

Geachte heer/ mevrouw,

Per eind april as. stop ik bij mijn huidige werkgever en begin per 1 mei bij de nieuwe werkgever.

Ik heb echter nog 40 vakantiedagen over van de afgelopen periode.

Mijn huidige werkgever wil deze laten uit keren samen het het salaris van deze maand.

Mijn vraag aan u is; maakt het verschil als ik deze ineen keer uitgekeerd krijg of is het beter om toch in dienst te blijven en over 2 maanden uit dienst.

Terwijl ik alvast bij mijn nieuwe werkgeven ga werken?

Krijg ik hetzelfde uitgekeerd voor deze 42 dagen als wat ik zal krijgen over 2 maanden ( gewoon in dienst en per maand betaald worden.)?

ik hoor graag spoedig van u, want mijn huidige werkgeven wil deze natuurlijk nu uitkeren en dat ik per 30-04- uit dienst ga.

Met vriendelijke groet,

Fatma

• bert

Hoi Fatma. Ik weet wat je het beste kunt doen, maar ik wil je wel even het volgende zeggen.

Deze dagen heb je aan het begin van het jaar gekregen en gelden dus voor 'n heel jaar. Aangezien jij maar 1/3 van het jaar hebt gewerkt zullen er dus ongeveer 14 dagen overblijven waar jij recht op hebt. Reken je dus niet te snel rijk.

Succes met je nieuwe baan.

Bert

• Bartje

Beter lezen Bert. Fatma heeft nog 40 dagen staan. Waarschijnlijk weinig tot niks opgenomen in het voorgaande jaar.

Uitbetalen van vakantiedagen is nooit gunstig. Er blijft minder dan 40% van over.

Beter is om langer in dienst te blijven en 40 dagen vakantie te nemen maar het is niet verstandig om in dienst te zijn bij twee werkgevers in verband met loonheffing etc.

Het beste had je dus vakantie op kunnen nemen tot aan 1 mei. Hier moet je werkgever wel akkoord mee gaan maar de meeste maken er geen drama van.

Vergis je je overigens niet in uren? Zijn het echt 40 dagen?

• Bert

Denk ik niet Bartje. Er zijn weinig werkgevers die zorgen dat je op het eind van het jaar nog uren hebt staan. Praat uit ervaring. Heb 5 werkgevers gehad en elk jaar stond ik op nul. Maar idd, nooit laten uitbetalen. Is erg ongunstig.

• Richard Bakker

Wat een leuke reacties duidelijk mensen die geen verstand hebben van salarisadministratie. Ten eerste kan het maximaal tegen 52% procent belast worden. Dus blijft er minimaal 48% over. Ten tweede moet je er ZVW premie en WW premie over betalen. Als je al op het maximale premieloon zit (ongeveer 3600,- per maand voor de ZVW) dan maakt het niet uit of je het tegelijker tijd met je laatste salaris laat uitbetalen. Zit je hieronder dan een maand later uit betalen aangezien je dan alleen loonbelasting hoeft te betalen en geen ww en zvw premie.

En het maakt niet uit of je je vakantie dagen opneemt en indienst blijft. Aangezien het verschil de loonheffingskorting/arbeidskorting enz. is (met je normale salaris en dit soort bijzondere uitbetalingen) en je die toch moet toepassen bij 1 werkgever, waarschijnlijk bij je nieuwe werkgever, betaal je dus precies even veel belasting. En als je teveel/ of te weinig betaald wordt dit recht getrokken in je IB aangifte.

Het enige voordeel wat je kan behalen zit dus in de sociale premies.

Hoop dat je het een beetje begrijpt.

Richard

• Bartje

Ach, we hebben ook maar 14.500 mensen in dienst waaronde toch wel wat mensen met verstand.

Wanneer je twee werkgevers hebt dan verandere er belastingtechnisch toch wel wat zaakjes. Niet dat het veel scheelt maar toch……..

Bij ons is het overigens in het cao opgenomen wat de mogenlijkheden zijn.

• Remco Jan

Ik ben geen belastingexpert, maar als ik het belastingaangifteprogramma bekijk, wordt volgens mij gewoon al je inkomsten bij elkaar opgeteld en uiteindelijk worden de kortingen en heffingen op het totaal losgelaten.

Dus aan het eind van de rit zou het niet uit moeten maken hoeveel werkgevers je hebt gehad.

• JanvL

we hebben?

Mischien tijd voor de 14501. Dan wel een die idd verstand heeft van salarisadministraties.

• jopie

wie kan mij vertellen hoe ik kan uitrekenen hoeveel ik over hou na het uitbetalen van 80 uur vakantiedagen?