bruto naar netto

• Sander

IK zie op dit forum vaak mensen vertellen dat ze bijvoorbeeld 2200 bruto salaris hebben, wat bij hun dan neer komt op bijvoorbeeld 1500 netto. Dan wil ik graag weten hoe netto is dit netto. Is er bijvoorbeeld al pensioenpremie vanaf en ziektekostenpremie.

Ik werk namelijk bij de overheid en krijg op dit moment 2700 bruto. Daar blijft in mijn geval nog maar 1550 netto van over. Dan is wel de pensioenpremie en ziektekosten er al af. Ook heb ik spaarloon.

Toch heb ik het gevoel dat in andere bedrijfstakken er netto meer overblijft van het bruto salaris. klopt dit..?

• Henk

Ik werk in een ziekenhuis, volgens ziekenhuis CAO.

Bruto 2414–> 1628 netto. Zorgpremie moet daar dan nog wel vanaf.

Ik heb geen spaarloon. Dit is dan wel exclusief ORT.

Pensioenpremie is daar dan wel al van ingehouden.

• menno

Beste Sander,

Spaarloon is toch geen inhouding in de zin van loonheffing!!

Als je het maximale spaart, zo'n 51 euro per maand, en je nominale premie van je ziektekostenverzekering bedraagt zo'n 100 euro per maand, zit je netto al op 1700 per maand. Hoeveel pensioenpremie jijzelf bedraagt weet ik uiteraard niet. Dit gaat overigens niet van je nettosalaris af, maar van je bruto, maar verlaagt daarmee natuurlijk wel je netto-bedrag (oftewel fiscus betaalt mee bedoel ik hiermee)

Gelukkig is het dus zo dat de fiscale inhoudingen niet afhankelijk zijn van de branche waarin je werkt!

Groeten Menno

• Henk

Bij de overheid is het bruto - netto verschil inderdaad vrij groot en dat heeft met name te maken met de pensioenpremie.

Ik heb ik 2005 ook weleens een salarisberekening laten uitvoeren bij de overheid en daar leverde bruto € 3.164 toen slechts € 1.1837 netto op. Had er vooral mee te maken dat er al € 275,- af ging aan 5 verschillende soorten pensieonpremies!

Trouwens veel mensen hebben het hier over een netto salaris, maar wordt daar dan ook de reiskostenvergoeding in meegenomen?

Verdien nu zo'n € 2.120 netto (€3.350,- bruto) maar heb dus nog € 450,- netto extra aan reiskostenvergoeding (woon-werk verkeer a € 0,19/km).

• jandell

2700,00

• jandell

wie heeft een idea van