Vergelijking

• Simone

Momenteel ben ik werkzaam bij de overheid en verdien ik bruto 2471. Dat is gebaseerd op een 36 urige contract.

Hierin meegerekend heb ik een goede pensioenregeling, vergoeding bijdrage ZVW en volledige reiskostenvergoeding.

Ik heb een baan aangeboden gekregen in het bedrijfsleven met een salaris van 2700 bruto op basis van 40 uur. De hoogte hiervan is ter compensatie van de pensioenregeling. Over reiskostenvergoeding is nog niets bekend.

Na heel wat berekeningen ga ik er volgens mij niet, tot nauwelijks op vooruit. Door de verschillende uitkomsten zie ik door de bomen het bos niet meer.

Iemand die mij hierin kan helpen?

Bij voorbaat dank.

p.s. gaarne alleen serieuze antwoorden.

• Rian

Beste Simone,

ik ben zelf werkzaam in het bedrijfsleven en heb regelmatig gesprekken over vergelijkbare functie's binnen de overheid.

De conclusie is steevast dat voor wat betreft de ‘middenlaag’ de werknemers zowel bij overheid als bedrijfsleven ongeveer hetzelfde verdienen.

Wel zijn de randvoorwaarden zoals pensioen, levensloop e.d. beter geregeld bij de overheid.

Daartegen zijn sec. voorwaarden als leaseauto, telefoon, laptop, en flexibiliteit (grote mate van vrijheid) beter bij het bedrijfsleven.

Zelf merk ik dat in een hele grote mate van vrijheid heb binnen het bedrijfsleven, dit vraagt meestal veel stress en drukte, maar tegelijk kan ik op elk gewenst moment mijn eigen tijd en uren indelen.

Het is net waar voor jou de belangrijkste punten liggen.

Qua salaris maakt het dus inderdaad niet zoveel uit, qua werkomgeving / sec. ‘voorwaarden’ / cultuur, dus heel veel.

In het bedrijfsleven kun je op termijn sneller doorgroeien als bij de overheid, hoewel jobhoppen nog sneller gaat. De hogere functie's binnen het bedrijfsleven zijn dus makkelijker te bereiken als bij de overheid.

Echter bij de overheid verdien je meestal meer in een hogere functie. Bij het bedrijfsleven krijg je eerder een hogere functie en volgt het salaris na bewezen diensten.

Goed, een stukje prive-ervaring.

Rian

• Simone

Hoi Rian,

Superadvies. Bedankt. Waar het mij voornamelijk om gaat is de verhouding

2471 bij 36 uur.

of

2700 bij 40 uur.

• Arco

Hoi Simone,

ik kan je uiteraard niet voorschrijven wat je moet doen. wat misschien wel een tip is, is gewoon een loonstrookje vragen van hetgeen je wordt aangeboden.

zo zie je direct wat er aan het eind van de maand overblijft.

leg dan de 2 loonstrookjes naast elkaar, deel ze door resp. 36 / 40 en je weet wat er qua salaris beter is.

persoonlijk zou ik echter niet kiezen op basis van salaris, maar voor wat je wilt.

zoals ik hiervoor al schreef, meer vrijheid / groeipotentie, of vastheid / structuur.

wellicht chargeer ik, maar dat is hoe ik het bijna dagelijks meemaak.

gr. rian

• Eline

Hoi Simone,

De verhouding waar jij omvraagt is:

€ 2471 bij 36 uur = € 2745 bij 40 uur

€ 2700 bij 40 uur = € 2430 bij 36 uur

Bruto gezien ga je er dus zelfs op achteruit. Verder kan ik je geen advies geven, zelf ben ik werkzaam in het bedrijfsleven maar geen ervaring met de overheid.

Succes.

Gr. Eline

• Remco Jan

Misschien dan nog de overweging meenemen dat de personeelstevredenheid in het bedrijfsleven hoger is dan bij de overheid… (althans, dit is wat diverse onderzoeken beweren).

• Henk

Overheid vs. Bedrijfsleven

(in het algemeen)

Overheid:

- betere persioenvoorziening (meer premieafdracht, daardoor dus een lager netto salaris)

- betere secundaire arbeidsvoorwaarden (vaak een cafetariamodel en een 3% eindejaarstoelag)

- slechtere reiskostenvergoeding in geval van woon-werk verkeer met de (vaak een vast bedrag van ca. € 60,-/maand ongeacht de afstand) en zeker al geen lease-auto

Henk