hallo maud,
ik werk zelf op interim basis vanuit een eigen BV en ben niet zo bekend met de salarishoogten. maar voorop staat naar mijn idee dat je altijd met je leidinggevende moet kunnen praten over je salariering. daar is niets verkeerd aan toch?
gezien de krapte op de arbeidsmarkt kan ik me voorstellen dat iemand die nu binnenkomt hogere eisen kan stellen dan 5 jaar terug en dus een betere onderhandelingspositie heeft.
als ik jou was zou ik me eerst oriënteren via vacatures die overeenkomen met jouw werkzaamheden en de bijbehorende salarissen vergelijken met wat je nu verdient.
daar heb je denk ik meer aan dan wanneer je je leidinggevende aangeeft dat een collega meer verdient dan jij. dan zal hij eenvoudig roepen dat de ander een ‘veel zwaardere functie’ heeft. (dat zou ook kunnen, dat weet ik niet). dus vergelijk eerst voor jezelf appels met appels en leg gewoon eens voor dat je wilt praten over je salaris.
wel met wat argumenten komen (bijv. hoe lang je het werk al doet en dat je laatste beoordelingen goed waren etc, eerdere loonsverhogingen -vooral als men niet erg scheutig is geweest de afgelopen jaren-, de huidge markt, vergelijkbare vacatures en dergelijke)
er is zelden een werkgever die zelf spontaan lonen gaat verhogen, maar er zijn er heel veel die er niet negatief tegenover staan als de werknemer met redelijke argumenten komt.
het zijn soms ook net mensen, en ik ga er vanuit dat men jou graag binnenhoudt.
succes ieder geval met wat je gaat doen.
gr,
patrick