gewetensvraag

• maud

Beste lezers, ik werk binnen een klein bedrijfje (7 personeelsleden).

Hier doe ik de administratie/boekhouding (ik ben 35 jaar en verdien € 2.250 bruto), dus doe ook de loonbetalingen.

In korte tijd zijn er twee jongens bij gekomen één om onze projectadministratie te versterken (€ 2.700 bruto) en één als software engineer (€ 2.600 bruto). Deze jongens zijn beide zowat 10 jaar jonger dan ik maar verdienen een stuk meer dan ik.

Ik heb het gevoel dat deze salarissen behoorlijk uit zijn verband zijn in vergelijking met wat ik zelf verdien.

Kun je dit bespreekbaar maken met de werkgever of is dit niet zo netjes?

Groetjes

• Remco Jan

Ik weet niet wat administratief werk hoort te betalen, maar 2600 bruto voor een software engineer is niet teveel….

• Lynn

maud ik ben twintig jaar ouder dan een werknemer van ons en we verdienen allebei het zelfde… de lonen worden tegenwoordig niet meer gebaseerd op leeftijd helaas maar waar..ook al heb je meer ervaring

• kees

als seceteresse moet je niet denken dat je de dest betaalde functie hebt binnen een bedrijf natuurlijk…..?!!!!!!

• maud

kees, ten eerste ben ik geen secretaresse en ten tweede staat nergens in mijn bericht dat ik denk dat ik de best betaalde funcie heb binnen het bedrijf waar ik werk. Het zou je niet misstaan om eerst een bericht goed te lezen en dan te reageren…..!!!

• patrick

hallo maud,

ik werk zelf op interim basis vanuit een eigen BV en ben niet zo bekend met de salarishoogten. maar voorop staat naar mijn idee dat je altijd met je leidinggevende moet kunnen praten over je salariering. daar is niets verkeerd aan toch?

gezien de krapte op de arbeidsmarkt kan ik me voorstellen dat iemand die nu binnenkomt hogere eisen kan stellen dan 5 jaar terug en dus een betere onderhandelingspositie heeft.

als ik jou was zou ik me eerst oriënteren via vacatures die overeenkomen met jouw werkzaamheden en de bijbehorende salarissen vergelijken met wat je nu verdient.

daar heb je denk ik meer aan dan wanneer je je leidinggevende aangeeft dat een collega meer verdient dan jij. dan zal hij eenvoudig roepen dat de ander een ‘veel zwaardere functie’ heeft. (dat zou ook kunnen, dat weet ik niet). dus vergelijk eerst voor jezelf appels met appels en leg gewoon eens voor dat je wilt praten over je salaris.

wel met wat argumenten komen (bijv. hoe lang je het werk al doet en dat je laatste beoordelingen goed waren etc, eerdere loonsverhogingen -vooral als men niet erg scheutig is geweest de afgelopen jaren-, de huidge markt, vergelijkbare vacatures en dergelijke)

er is zelden een werkgever die zelf spontaan lonen gaat verhogen, maar er zijn er heel veel die er niet negatief tegenover staan als de werknemer met redelijke argumenten komt.

het zijn soms ook net mensen, en ik ga er vanuit dat men jou graag binnenhoudt.

succes ieder geval met wat je gaat doen.

gr,

patrick

• maud

patrick, bedankt voor je bericht. Daar kan ik wat mee!