salaris chemisch technoloog

• Hanneke

Hallo,

Ik ben met de opleiding chemische technologie bezig aan de HU. Ik moet straks een keuze maken of ik doorstudeer (dus naar de universiteit) of dat ik ga werken. Ik vind het nogal moeilijk om er achter te komen wat bedrijven liever willen; iemand met HBO of Universiteitsniveau? Met welk niveau heb ik de beste kansen op de arbeidsmarkt? Ik ben nl bang dat als ik naar de Uni ga ik straks overgekwalificeerd ben. Want ik hoor geruchten dat de bedrijven genoeg mensen kunnen vinden die de Uni hebben gedaan, maar te weinig mensen die HBO hebben gedaan. En dat daardoor de lonen voor HBO chemical engineer dus hoger liggen dan normaal, en dat die lonen dus in de buurt komen van de Uni. Het maakt mij niet uit als ik straks in het buitenland moet werken. Ik vraag me dus af wat het verschil in salaris is voor iemand van 26 (HBO) die recht van school afkomt en iemand die ong. 29 jaar is met Universiteitsniveau.

Kunnen jullie mij helpen?

Alvast bedankt, Hanneke

• Jan

Voor je eerste baan concureren HBO/Uni geschoolden toch vaak in dezelfde pool. Want zonder werkervaring zijn bepaalde ‘zwaardere’ toch nog te hoog gegrepen. Universitair geschoolde met werkervaring hebben daarna wel meer kans om door te groeien naar ‘zwaardere’ functies.

Met een Master/Drs/Promotie(dr) titel heb je meer diepgaande kennis en vaardigheden. Je ben je dan altijd in theorie meer waard. Je moet je wel bewijzen in je functie. onderschat niet het belang van werkervaring.

Door eerder te werken na je HBO, kan je ook sneller in de breedte groeien en zo kan je ook je marktwaarde vergroten.

salaris moet niet je enige motivatie zijn, om verder te studeren. want als je over 4jaar? op je 29ste zonder werkervaring voor je eeste baan moet concureren met andere HBO en /wo geschoolden… kan het behoorlijk frusterend zijn, met name als je hoort dat je voormalig (afgestudeerde) HBO medestudenten al 3 jaar werkzaam zijn en een flinke salarisgroei hebben doorstaan. je kan altijd tijdens je werk besluiten (part-time) verder te studeren