Verlaagd uurloon ??

• Marcel

Beste Prikborders,

Salarisstrookje van januari ontvangen, en tot mijn verbazing is mijn uurloon

met 7 cent verlaagd. Ik heb mijn werkgever gesproken, en die zegt gewoon

dat het te maken heeft omdat het een schrikkeljaar is, dus dat 2008 1 dag

meer heeft dan normaal.

Mijn vraag is, zijn er mensen die hetzelfde hebben zoals ik, maar mag dit

zomaar, dat lijkt me niet.

Is er iemand die hier een antwoord op kan geven.

Marcel

• marnix

je baas houd je voor de gek.

• Rudi

Nou, dan zou ik tegen je baas zeggen dat je aantal vakantie dagen en vakantie geld omhoog moet.

Je werkt nl. een dag langer

• ted

Ik denk dat je werkgever gelijk heeft. Veel CAO's( lees allemaal) gaan uit van een BJA ( basis jaarlijkse arbeidsduur ) .Dit zijn dus de uren opgeteld ,die je normaal gesproken in één jaar werkt bij een full-time overeenkomst.Dit jaar werk je officieel wat meer uren als in 2007. Dit komt door het schrikkeljaar , maar bijv ook hoe een feestdag valt.Koninginnedag op zondag of op Maandag. Het kan dus positief en negatief uitpakken ten opzichte van het jaar daarvoor. Om toch op hetzelfde maandsalaris uit te komen wordt dus je bruto uurloon iets aangepast. Uiteindelijk maakt het dus niks uit en is er ook niks waar je je druk over hoeft te maken.Marcel schreef:

>

> Beste Prikborders,

>

> Salarisstrookje van januari ontvangen, en tot mijn verbazing

> is mijn uurloon

> met 7 cent verlaagd. Ik heb mijn werkgever gesproken, en die

> zegt gewoon

> dat het te maken heeft omdat het een schrikkeljaar is, dus

> dat 2008 1 dag

> meer heeft dan normaal.

>

> Mijn vraag is, zijn er mensen die hetzelfde hebben zoals ik,

> maar mag dit

> zomaar, dat lijkt me niet.

>

> Is er iemand die hier een antwoord op kan geven.

>

> Marcel

• niceguy

Marcel,

Wanneer je een maandinkomen is het gelul jaarinkomen wordt gedeeld door de maanden exclusief vakantiegeld.

Uurloon moet op loonstrook staan en is gebonden aan de CAO en welke branche je ook zit dit maakt dus niets uit.

Wanneer werkgever zegt dit heeft te maken met een extra dag moet je maar eens aan hem vragen om dit nader toe te lichten deze toeichting wil ik dan graag zien en wil ook wel eens weten wie die salaris administratie doet,geen enkele accountant zal hiermee accoord gaan dus ben benieuwd.

Wacht dan ook op reactie van werknemer hierop,voordat ik hier verder op door gaat.

Ben benieuwd welke argumenten hij verteld.

Laat dit aub schriftelijk vastleggen dan kan je hiermee verder aan de slag of iemand die hiervoor geleerd heeft maar in ieder geval wat werkgever zegt is dus onzin.

• jack

Zit er ook nog verschil in je bruto-maansalaris ?Marcel schreef:

>

> Beste Prikborders,

>

> Salarisstrookje van januari ontvangen, en tot mijn verbazing

> is mijn uurloon

> met 7 cent verlaagd. Ik heb mijn werkgever gesproken, en die

> zegt gewoon

> dat het te maken heeft omdat het een schrikkeljaar is, dus

> dat 2008 1 dag

> meer heeft dan normaal.

>

> Mijn vraag is, zijn er mensen die hetzelfde hebben zoals ik,

> maar mag dit

> zomaar, dat lijkt me niet.

>

> Is er iemand die hier een antwoord op kan geven.

>

> Marcel

• jacco

Klinkt allmeaal erg onlogisch.

In de salarisadministratie wordt gewerkt met maanden van 21.75 dagen voor 2007

Voor 2008 zou dit dan 21,83 zijn. Maar deze dagen zijn alleen van belang voor het nieuwe SV loon (zolas bedacjt door de belastingdienst.

Voor de berekening van een bruto uurloon per maand kan het nooit zo zijn dat je uurloon per maand fluctueert omdat 2008 toevallig een schrikkeljaar is. Je zult dan het zelfde bruto maandloon moeten verdienen als januari met 31 werkdagen.

Het lijkt erop alsof er met een nieuw salarispakket is gestart sinds 2008 en dat dit niet goed is ingericht.

Kan me niet voorstellen dat dit boze opzet is van je werkgever. Dan zijn er wel andere manieren om jou te benadelen.

Laat het je nog eens goed uitleggen bij de salarisadministratie, is het advies dat ik je geven kan. En baseer op die uitleg je verdere stappen.

Succes

• Richard

Je baas heeft wel degelijk gelijk.

Mits je bij een cao aangesloten zit. Hier wordt vaak uitgegaan van een vast aantal werkuren per jaar meestal 260 dagen keer 8 uur is 2080 uur per jaar.

dit jaar zijn er 262 werkdagen (feestdagen hebben er niks mee te maken). dit houdt dus in dat er 2096 werkuren in een jaar zitten. Per maand is dit 174,67. Vorig jaren waren dit er 173,33. Dus je maandsalaris blijft gelijk maar je uurloon daalt iets. Je spreekt toch ook een maandsalaris af met je baas geen uurloon?jacco schreef:

>

>

> Klinkt allmeaal erg onlogisch.

>

> In de salarisadministratie wordt gewerkt met maanden van

> 21.75 dagen voor 2007

> Voor 2008 zou dit dan 21,83 zijn. Maar deze dagen zijn alleen

> van belang voor het nieuwe SV loon (zolas bedacjt door de

> belastingdienst.

>

> Voor de berekening van een bruto uurloon per maand kan het

> nooit zo zijn dat je uurloon per maand fluctueert omdat 2008

> toevallig een schrikkeljaar is. Je zult dan het zelfde bruto

> maandloon moeten verdienen als januari met 31 werkdagen.

>

> Het lijkt erop alsof er met een nieuw salarispakket is

> gestart sinds 2008 en dat dit niet goed is ingericht.

>

> Kan me niet voorstellen dat dit boze opzet is van je

> werkgever. Dan zijn er wel andere manieren om jou te benadelen.

>

> Laat het je nog eens goed uitleggen bij de

> salarisadministratie, is het advies dat ik je geven kan. En

> baseer op die uitleg je verdere stappen.

>

> Succes

• Daphne

Nou Marcel dit is geen gekkigheid van je baas en hij kan hier ook niets aan doen dit komt omdat de percentages van 2008 veranderd zijn en ook de inkomsgrenzen dus het kan nu gewoon zo zijn dat je loon wat afwijkt met het jaar daarvoor misschien heb je volgend jaar een meevaller. Als je boos bent wees dat dan op de overheid en niet op je baas. Maar het heeft eerlijk gezegd niets te maken dat het dit jaar een schikkeljaar is dus daar heeft je baas wel over gelogen. (Waarschijnlijk omdat dit voor hem het meest logische antwoord leek, maar vind het wel raar dat hij voor jou niet even uitleg heeft gevraagd bij zijn loonadministrateur)