Overuren met Onregelmatigheidstoeslag

• Axxy

Hallo,

Ik heb een vraag over berekening van Overuren en Onregelmatigheidstoeslag.

samengevat, ik heb overuren gemaakt op het tijdstip waarop ook onregelmatigheidstoeslag van toepassing is. Mijn werkgever zegt dan dat voor de uren van overwerk geen onregelmatigheidstoeslag word gerekend, omdat ik anders 2x een toeslag zou krijgen.

Situatie:

Ik werk op uitzendbasis fase B bij een interne koeriersdienst van een keuringsdienst. (samen met 9 collega's) elke week een andere dienst.

Mijn dienst zou van 10u-17u zijn, maar heb een avondgedeelte overgenomen van een collega, zodat ik 10.00u tot 20.15u gewerkt.

Daar gaat standaard een half uur pauze af

Totaal is dat 9,75 uur

Regels:

Overuren: Indien meer dan 9 uur wordt gewerkt gelden deze uren als uren met een toeslag van 25%

Onregelmatigheidstoeslag: Bij gemaakte uren na 20.00u krijgen de uren vanaf 18.00u een toeslag van 20%

OP basis van die regels kwam ik tot de volgende opgaaf:

9,00 uur 100%

2,25 uur 20% (Onregelmatigheidstoelsag)

0,75 uur 125% (Overuren)

Maar nu zegt het inleenbedrijf dat ik voor die 0,75u overuren geen recht heb op onregelmatigehiedstoeslag.

Klopt dit wel??

Ik ben het er niet mee eens.

Het gaat me niet om het geld, maar om het principe.

Ben benieuwd of iemand hier iets zinnigs over kan zeggen.

Alvast bedankt.

gr,

Frank

• Hein

Ik begrijp de werkgever wel, die probeert het goedkoop op te lossen, echter een overuur is niet hetzelfde als onregelmatigheidstoeslag. Met andere woorden je hebt gewoon recht op zowel onregelmatigheidstoeslag als op de overwerktoeslag. Waarschijnlijk gebeurt dit binnen dit bedrijf al langer zo en denken medewerkers dat het zo hoort.

Succes!

• menno

In de desbetreffende CAO is dit vast wel geregeld. Bij ons (CAO beroepsgoederenvervoer) is het zo dat er inderdaad nooit twee toeslagen van toepassing zijn. Altijd of of en nooit en en. Maar dit kan bij jou uiteraard anders zijn.

• Axxy

De medewerker van het inleenbedrijf (overheidsinstelling) zei dat dat met de rijtijdenwet te maken had, maar was daar ook niet zeker van.

(ben koerier klein rijbewijs)

In de CAO voor flexwerkers (uitzendburo) staat dat de regels van het inleenbedrijf gelden.

Ergens heb ik gelezen dat overuren gewoon loon is en dus geen toeslag!.. het wordt ook anders belast heb ik begrepen…. over loon betaal je loonbelasting, over toeslagen neit (?).. als ik dan doorredeneer; wordt ik gekort op mijn loon vanwege een toeslag

Maar nog iets, mijn redenering was dat ik mijn overuren in de ochtend heb gemaakt.

Omdat de vaste middag/avonddienst om 13u begint (13-20.15) en ik was om 10 u begonnen.

Een volgende stelling: een colega van mij begint altijd om 3u s'nachts en werkt tot 11u. Voor de uren voor 8u krijgt hij onregelmatigheidstoeslag (5u). Stel nu dat hij pas om 14u terug komt door omstandigheden.. krijgt hij dan ook geen 25% extra loon voor de overuren??

• Axxy

Sorry, begon me net te realiseren dat ik de zaken wat verdraaid had.

Overuren worden altijd wel betaald, maar we ontvangen geen onregelmatigheidstoeslag (ort) op de overuren.

Het laatste voorbeeld is dan wel ‘spannend’.

In een normale dienst (03u-11u) ontvangt mijn collega altijd voor 5uur ort.

Maar als hij overdag bijvoorbeeld 2 overuren maakt krijgt hij maar voor 3 uur ort.

Ander voorbeeld: als ik alleen s'nacht zou werken krijg ik over alle uren ORT.

(uurloon + 20% Ort)

Op moment dat ik ook nog eens overuren maak in de nachtelijke uren zou ik volgens de redenatie van mijn ‘werkgever’ maar 5% extra krijgen.

(uurloon + 25% overuren - 20% Ort = 5%)

Bij overuren in de dagdienst ontvang ik totaal 25% extra.

Iedereen kan aanvoelen dat dit niet klopt

• niceguy

Overal waar gewerkt wordt worden uren uitbetaald,

Overuren hebben een speciale toeslag zeg 50%

Als je dus in de avonduren overwerkt heb je ook nog recht op ORT.

Jawel toeslag op toeslag uitgaande van basisuren dus niet basisuren dan 50% overuren en over alles nog een de ORT nee zo werkt dat dus niet.

Stel basisloon is 10 door overwerk krijg je er 5 bij is 50%en door ORT 3,5 is 35%dan zit je totaal op 18,50 per uur.

Mocht je het anders uitbetaald krijgen kan je hier werk van maken .

Dus niet de 10+5 nemen en dan ORT van 35%=5,25dan zit je op 20,25 zo werkt dit dus niet.