Verkoper

• Jan

Goedemorgen,

Ik heb een baan aangeboden gekregen als verkoper naar aanleiding van mijn afstudeerstage. Het gaat hierom proactief acquireren van nieuwe klanten op minder ontwikkelde of andere marktsegmenten en minder om het contact met bestaande klanten.

Het is een klein bedrijf (ongeveer 20 medewerkers) actief in de metaalindustrie. (plaatbewerking)

Geen proeftijd (m'n stage was eigenlijk al m'n proeftijd).

Auto van de zaak.

Opleiding: HAVO en HBO commerciële economie.

Leeftijd: 21

Ervaring: Administratief medewerker bij Center Parcs (bijbaan). Dus eigenlijk niets relevants.

Mijn vraag is dus: Wat is een normaal salaris, ook gezien mijn leeftijd, ervaring en opleiding, voor deze functie?

• Isis

Mijn inschatting zou iets zijn van € 2000 br.p.mnd, maar dan wel even opletten wat voor auto je krijgt (niet te duur) en of je al dan niet privé gaat rijden.

Evt. targets vaststellen om mogelijk een provisie te kunnen krijgen of bijv. afspraak maken over een jaar weer salaris bespreken. Nog opleidingsmogelijkheden?

Is het trouwens een binnnendienst- of buitendienstfunctie of een combi?

• Jan

Bedankt voor je reactie!

Wat voor ik auto ik krijg mag ik geloof ik zelf bepalen. Directeur geeft me een bepaald leasebedrag en dan moet ik zelf maar kijken wat het beste is. Ik ga er wel meer dan 500 km per jaar privé mee rijden, dus dan gaat er bijtelling van me loon af toch? Ik weet niet precies hoe dat allemaal werkt eigenlijk.

In principe gaat het om een buitendienstfunctie, maar het is een klein bedrijf dus ik zal ook sommige binnendienstactiviteiten moeten verrichten. Zeker aan het begin zullen me dat allemaal leren, zodat ik alles kan zeg maar.

Targets vaststellen zit er niet. Er is wel een bonusregeling aan het einde van het jaar: Winst - personeelskosten. Het percentage waarmee dit stijgt ten opzichte van het vorige jaar is het percentage van m'n brutojaarsalaris wat ik uitgekeert krijgt als bonus. Er is dus ook geen 13e maand.

Omdat ik eigenlijk geen ervaring heb krijg ik een korte externe verkooptraining. Verdere opleidingsmogelijkheden heb ik nog niet naar gevraagd. Ik weet wel dat een andere verkoper een opleiding volgt naast zn baan, die volgens mij wel vergoed wordt door het bedrijf.

Afspraak maken om over een jaar weer salaris bespreken zal ik naar vragen, bedankt voor de tip.

Denk je nog steeds € 2.000?

• Isis

Ja, nog steeds ca. € 2000,-. Ben daarbij wel uitgegaan van het feit dat je je HBO-opleiding hebt afgerond. Wellicht zal je baas een bedrag van ca. € 1800-€ 1850 in zijn hoofd hebben. Dat is wel een gemiddeld startsalaris voor een HBO-er. Je bent ook nog wat jong(er) denk ik dan de gemiddelde afgestudeerde HBO-er.

Als je er samen op € 1900-€ 1950 is het nog steeds een goed startsalaris.

En verkijk je niet op de auto! Een leuke auto komt al snel boven een leasebedrag van € 500 uit. Het % van de bijtelling gaat ook omhoog van 22% naar 25%.

Teken trouwens geen lease-contract waarbij je verplicht wordt de auto over te nemen als je zelf opzegt!

Klinkt heel suf, maar plezier in je werk hebben weegt echt zwaarder dan het salaris. Het salaris moet wel voldoen, maar een hoog salaris en een &*%$@#$baan is toch echt niet leuk!

Succes! Laat weten wat het is geworden.

• Jan

Hey ja ben idd wel aan de jonge kant, begon met hbo op m'n 17e.

Maar het salaris is 23.000 voor een jaar geworden, dus dat is iets meer dan 1900 per maand. Verder krijg ik naast een auto ook een laptop en telefoon.

Dus ik ben zeer tevreden!

Welke auto het wordt weet ik nog niet, ik begin pas in februari. Ik heb dan heel januari de tijd om woonruimte te vinden.

Maar die verhoging naar 25% heb ik ook gelezen inderdaad. Misschien maar een honda civic of toyota prius dan, die hebben maar 14% bijtelling.

Maar wat het leasebedrag is maakt voor mij toch niet zoveel uit? Het gaat toch om de catalogusprijs?

• niceguy

Beste Jan,

Ik zou me toch maar beter voor laten lichten hoe het nu werkt met een auto van de zaak.

• jacco

HOi,

inderdaad de 25% gaat over de cataloguswaarde.

Dus een auto van 20.000 Euro, levert een bijtelling van 5000 euro per jaar op.

Dus 416,67 Euro per maand. Hierover ga jij dan zo'n 42% loonbelasting extra betalen. Dus 175,00 Euro per maand.

Wie rijdt er tegenwoordig nog auto voor 175,00 Euro per maand………..?

Geen onderhoudskosten, geen verzekering, geen motorrijtuigenbelasting, en geen afschrijving…….

Niet gek toch!!

• Jan

Ja dat dacht ik dus ook.

En nu blijkt dat het 23000 excl. 8% vakantiegeld is, dus dat komt er nog bij.jacco schreef: