salariskwestie collega

• cindy

Hallo,

Ik werk sinds 2 jaar fulltime voor hetzelfde bedrijf. Vanaf juni ga ik partime werken ivm een kindje. Er is nu iemand aangenomen voor hetzelfde aantal uren en is 2 jaar ouder. Als ik het uitreken gaat diegene ruim € 450,00 bruto meer verdienen en krijgt tevens reisvergoeding (ik woon 0,5 km verder en krijg niks)

Ik ben hier via via achtergekomen.

Wat kan ik hieraan doen en wat zijn de regels. Het werk is hetzelfde.

Alvast bedankt!

• Eelco

Cindy,

als het werk en de verantwoordelijkheden hetzelfde zijn:

Verschil van 2 jaar zal meestal nooit meer dan ca. 150,- bruto zijn. Blijkbaar heeft betrokkene goed onderhandeld, meer ervaring of voorheen al meer verdiend. In jouw geval zou ik met je baas om tafel gaan, echter zonder te noemen dat je weet van het verschil. Want je baas zal dan zeggen dat jij daar formeel niet van op de hoogte kan en mag zijn. Je hebt dan geen poot om op te staan.

Dus los van dit verschil om tafel en zeggen: ik wil er dat en dat bruto bij. Argument: bijv. je kind, leven is duur etc.

Tav reiskosten kan je pas iets als je verder dan 10 km uit de buurt woont. Er is (bijna) geen werkgever die je onder die afstand iets vergoed.

Dan los van voorgaande: is er geen regeling ouderschapverlof, waarbij je een deel van hetgeen je minder werkt vergoed krijgt van je baas? Dit met blijvende opbouw van pensioenrechten obv je oude fte? Misschien valt daar nog iets te halen als je verzoek om verhoging tot niets leidt.

succes!

Groeten

Eelco

• cindy

Beste Eelco,

Bedankt voor de reactie, het werk en de verantwoordelijkheden zijn idd hetzelfde, alleen heb ik 2 jaar lang meer werkervaring. Daarbij wonen wij allebei minder dan 10 km ver, ik woon zelfs verder dan haar.

ik ga er thuis even rustig over nadenken, voel me best wel besodemieterd nu.

Bedankt

• Isis