salariskwestie collega

• cindy

Hallo,

Ik werk sinds 2 jaar fulltime voor hetzelfde bedrijf. Vanaf juni ga ik partime werken ivm een kindje. Er is nu iemand aangenomen voor hetzelfde aantal uren en is 2 jaar ouder. Als ik het uitreken gaat diegene ruim € 450,00 bruto meer verdienen en krijgt tevens reisvergoeding (ik woon 0,5 km verder en krijg niks)

Ik ben hier via via achtergekomen.

Wat kan ik hieraan doen en wat zijn de regels. Het werk is hetzelfde.

Alvast bedankt!

• Eelco

Cindy,

als het werk en de verantwoordelijkheden hetzelfde zijn:

Verschil van 2 jaar zal meestal nooit meer dan ca. 150,- bruto zijn. Blijkbaar heeft betrokkene goed onderhandeld, meer ervaring of voorheen al meer verdiend. In jouw geval zou ik met je baas om tafel gaan, echter zonder te noemen dat je weet van het verschil. Want je baas zal dan zeggen dat jij daar formeel niet van op de hoogte kan en mag zijn. Je hebt dan geen poot om op te staan.

Dus los van dit verschil om tafel en zeggen: ik wil er dat en dat bruto bij. Argument: bijv. je kind, leven is duur etc.

Tav reiskosten kan je pas iets als je verder dan 10 km uit de buurt woont. Er is (bijna) geen werkgever die je onder die afstand iets vergoed.

Dan los van voorgaande: is er geen regeling ouderschapverlof, waarbij je een deel van hetgeen je minder werkt vergoed krijgt van je baas? Dit met blijvende opbouw van pensioenrechten obv je oude fte? Misschien valt daar nog iets te halen als je verzoek om verhoging tot niets leidt.

succes!

Groeten

Eelco

• cindy

Beste Eelco,

Bedankt voor de reactie, het werk en de verantwoordelijkheden zijn idd hetzelfde, alleen heb ik 2 jaar lang meer werkervaring. Daarbij wonen wij allebei minder dan 10 km ver, ik woon zelfs verder dan haar.

ik ga er thuis even rustig over nadenken, voel me best wel besodemieterd nu.

Bedankt

• Isis

Als iemand bij mij zou komen met het argument dat ‘zijn/haar kind’ reden is voor salarisverhoging, dan kan hij/zij rechtsomkeer maken. Een kind heb je zelf gewild, die extra kosten heb je toch echt wel goed ingecalculeerd voordat je aan de gang ging.

Verder is er nog wel altijd sprake van gelijke beloning in dezelfde functie. Een verschil van 450 is inderdaad wel erg groot. Is je salaris gekoppeld aan CAO-schalen, loongebouw etc? Kijk daar eerst eens naar, ook naar functiehandboek etc.

Succes!

• cindy

Hoi Isis,

Het is niet zo dat ik een verhoging wil ivm een kind, waar het mij omgaat is dat ik al 2 jaar goed werk en diverse papieren heb behaald. Nu komt er iemand bij die uit een andere branche komt en meer gaat verdienen dan ik, ik vind dit een beetje oneerlijk. Helaas hebben wij geen CAO.

Bedankt voor je reactie

• joyce

Hoi Cindy,

Ik ken het, heb in het verleden het zelfde meegemaakt. Mijn werkgever zei eerlijk, tja dan heeft zij beter onderhandeld. En als ik er niet mee eens was dan kon ik altijd nog opzoek naar ander werk….

Bij ons lag het verschil dan ik en mijn collega door 2 verschillende personen waren aangenomen, en die ander schaalde mensen hoger in.

Het ligt natuurlijk aan onderhandelen en de markt krapte…Als ik daardor wel 1 ding geleerd heb is het onderhandelen tijdens je sollicitatie gesprek! Ben je eenmaal binnen dan krijg je meestal geen grote opslag meer..