Controle salarissen, wat is een redelijke foutquote?

• Eelco

Hallo allen,

Momenteel controleer ik maandelijks de salarisoutput van ca. 1850 mensen. Mijn foutquote haalt nooit meer dan 3%, maar ligt normaliter rond de 1,5%. Wat is volgens jullie salarisadministrateurs een redelijk percentage foute stroken in een salarisproductie?

dank, groeten!

Eelco

• hans

Ik denk eigenlijk 0 procent maar dat zal wel nooit gebeuren.

• gerda

Vindt persoonlijk ook 0%. Ik haalde dit zelf zeer regelmatig, maar moet ook zeggen dat ik de salarisadministratie voor maar 80 mensen deed, dus dat is beter te overzien dan ruim 1800 medewerkers. Het streven moet iig zijn dat alle stroken foutloos de deur uitgaan.

• Eelco

Op zich mee eens: Punt is dat we erg afhankelijk zijn van goed aangeleverde mutaties van de personeelsconsulenten, ik kan bijna 50% van die 1,5% daaraan toeschrijven. Voorbeeld: iemand levert zijn bankgegevens levensloop niet goed aan; de storting wordt daardoor gestorneerd, en wij moeten weer achterhalen wat de juiste gegegevens zijn ter overmaking. De andere 0,75% zit in fouten die we als salarisadministratie zelf maken. Typfouten, systeemfouten. Op die punten kunnen we als afdeling wel verbeteren.

dank zover.

• Patrick

Je hebt het over een foutquote die vanuit controleoptiek m.i. geen zuivere foutquote is.

Eerst zul je moeten bepalen wat je wel rekent als fout en wat niet.

Die stornering is (mits bankgegevens in overeenstemming zijn met bronstukken) niet aan te merken als een fout.

De ene typefout is ook veel erger dan de andere. (met of zonder effect op salaris..)

Je zult ook zelf een goed idee moeten hebben over het geimplementeerde systeem van kwaliteitsborging en de status van de verschillende maatregelen hierbinnen. Dus hoe is de kwaliteit georganiseerd.

Dan kun je de echte fout echt wel onder de 0,25% houden

• Eelco

Dank Patrick, een antwoord met diepgang.

En idd gaan we onderscheid maken tussen “externe” fouten, dwz liggend buiten onze salarisadministratie, en “interne fouten” bijv. onze typfouten, controlefouten, systeemfouten (dwz oorzaak software of verkeerde intepretatie van nieuwe onderdelen daarin). En de organisatie van de kwaliteit is inderdaad een voortschrijdende factor.

Dan lijkt een quote van 0,25% dwz 1 op 400 haalbaar.

Je lijkt zelf aan de controlekant te zitten, of misschien in de accountancy?

Groeten,

Eelco

• Patrick de Vries

Ik heb inderdaad circa 10 jaar in de accountancy gewerkt, momenteel bij IC.