overspannen & vakantie

• lida

Ik begrijp het hoor Menno, ik zie nu van meerdere kanten hoe mensen er over denken. Mijn vakantie was in juli al besproken, dus die staat al een paar maanden vast. Het is niet zo, dat ik me eerst ziek heb gemeld, en daarna de vakantie heb geboekt. Maar mijn werkgever is niet blij met deze situatie. Hij wilde het liefst mijn vakantie canselen, omdat hij vond dat ik ziek thuis moest blijven zitten. Ik heb inmiddels contact opgenomen met de bedrijfsarts, maar kan daar pas over 2 weken terecht. Dan zou ik dus eigenlijk al in Wenen moeten zitten…ik ga morgen nog maar eens overleggen met mijn werkgever, want het afzeggen van de reis kost me ook iets van 200 euro geloof ik. Van al dat gezeur eromheen wordt mijn stress niet bepaald minder.

• menno

Beste Joyce,

ik zeg toch niet dat het niet kan, ik zeg toch niet dat dit je dagen kost?! Ik zeg eigenlijk hetzelfde als jij…..het is niet erg verstandig om te doen. Je neemt óf je ziekte niet serieus, óf je baan niet, óf allebei als je het wel doet.

Inhoudelijk wilde ik eigenlijk niet reageren op lida's klachten, maar één ding wil ik toch wel kwijt: het idee dat iemand serieus denkt dat je je psychische klachten achter je laat wanneer je op vakantie gaat, is voor mij werkelijk onvoorstelbaar.

Lida's doel zou moeten zijn om zo snel mogelijk weer terug te keren op haar werk. En ik zie niet in waarom haar herstel in Oostenrijk sneller zou verlopen dan in Nederland.

Haar klachten liggen in overspannenheid en stress; in het toptienlijstje van meest stressvolle dingen in een mensenleven staat op 1 verhuizen, en op 2 vakantie. Dus……..ben bang dat ze hiermee haar herstel eerder belemmerd dan bevorderd.

Lida, ik schrijf dit niet om je aan te vallen. Ik vertel je wat ik denk. Als jouw werkgever hetzelfde denkt (wat helemaal niet het geval hoeft te zijn) dan ben je in ieder geval ietsjes meer voorbereidt. En kun je je beter verweren dan wanneer je deze visie voor het eerst zou horen.

Nogmaals veel sterkte.

Groeten Menno

• hans

Joyce hoe lang is dit geleden er zijn wat nieuwe regeltjes bijgekomen via de arbowet.

Ja de werkgever kan dus weigeren en hoeft het advies niet op te volgen.

In dit geval wordt er door de werkgever een second opinion aangevraagd en met deze 2 ADVIEZEN moet hij het doen.

Dit is zijn keus maar ik heb nog niet meegemaakt dat als er 2 adviezen liggen dat de werkgever zich hier niets van aantrekt.

Wat betreft de verlofdagen er zijn ook nog andere oplossingen hoor als je dit al een tijd geleden geboekt hebt en je hebt hiervoor verlof gekregen en je wordt ziek dan heb je recht op de verlofdagen misschien kan je voorstellen dat jullie die evenredig verdeeld dus de helft van de vakantiedagen en de helft voor de werkgever.

Dat is ook een zeer nette oplossing en jawel ik krijg hier denk ik ook wel weer een reactie op van ja bekijk het maar laat de werkgever maar lekker betalen.

Weet je gelijk hoe iemand over zijn werkgever denkt?

• joyce

Je vroeg hoe lang geleden het bij mij was dat ik op psychische gronden thuis zat (officieel diagnose PTSS (post traumatische stress syndroom) dat is nu bijna 3 jaar geleden.

Maar jij zegt dus dat de wg met de 2 adviezen zelf kan doen wat hij wil. Hoe is het dan nu geregeld als wg zegt dat wn moet gaan werken. En wn komt na korte tijd weer met dezelfde klachten thuis te zitten? Ik heb het dus dan over de verzekering vd wg.

mvgr. Joyce

• hans

Wanneer er 2 adviezen liggen van niet werken ligt de verantwoording bij de werkgever en heeft de werknemer hier geen last van is dus ook gewoon doorverzekerd ook als hij/zij hierdoor weer een ziekmelding van maakt.