loon bevriezen

• Anton

Goede dag. Is er ook een personeel adviseur hier. Ik heb nl de volgende vraag.

2 jaar geleden ben ik van functie veranderd en ging 2 schalen hoger. Dit was een zware functie en ze kwamen er dus ook achter dat dit niet de juiste keuze was. Na 1 jaar is dit terug gedraaid door bepaalde werkzaamheden toch door andere te laten doen.

Hiermee was de weging van de functie weer lager geworden. Ze hebben het zo toch gelaten het salaris. Ik heb dus nu 2 jaar salaris voor een functie die niet meer zo zwaar weegt. Nu krijg ik van de week een gesprek hier over. Ik denk dat ze mij weer terug willen zetten in mijn oude schaal. Moet ik dit zomaar accepteren of heb ik bepaalde rechten opgebouwd. Als ik terug gezet wordt dan zit ik hoger in die schaal waar ik heen moet dus voorlopig geen opslag.

Kan hier iemand mij advies over geven.

Mocht er nog meer info nodig zijn dan hoor ik dit graag.

Anton

• Isis

Stel deze vraag ook op personeel-organisatie.startpagina.nl - Prikbord en Forum PWNET.nl

Vaak staat hier ook e.e.a. over in de CAO.

• menno

Beste Anton,

Wat zou jezelf redelijk vinden? Je geeft aan dat je de zwaardere functie met bijbehorend salaris niet aankon. Daarom zit je weer grotendeels in je oude functie (in ieder geval qua zwaarte). Niet meer dan fair dat je ook weer je oude salaris gaat ontvangen lijkt me.

In de praktijk gebeurt dit ook volgens mij, MITS werknemer instemt met de lagere functie wegens het niet goed kunnen functioneren in de zwaardere functie. Dus e.e.a. geldt niet bij bijvoorbeeld een reorganisatie (= onvrijwillig).

Groeten Menno

• Anton

Hoi Menno

Ik zeg niet dat ik het niet aan kon. De verschillende werkzaamheden konden niet gecombineerd worden. Daar werd de functie te zwaar voor. Ik heb er niet voor gekozen om weer terug te gaan naar oude situatie.Dit alles is door een reorganisatie gekomen.

Die dus verkeerd uitpakte en de functies zijn nu weer terug bij het oude. Alleen ik wordt nu terug gezet in mijn salaris althans dat denk ik. Daarbij moet ik ook zeggen. Ik doe nog wel dingen die eigenlijk niet bij mijn functie horen omdat ik die (goede ) medewerkster ben die net dat beetje meer inzicht heb.( mag gewaardeerd worden toch)

Maar ik begrijp als ik de zwaarte van de functie niet meer heb dan zal ik er ook niet naar betaald hoeven worden. Ze mogen toch niet mijn salaris verminderen?

Alvast bedankt voor je reactie.

• menno

Ok, nieuwe info, nieuwe reactie:

In principe kun je iemand niet terugzetten in salaris. Als je een minder zware functie bekleedt wegens een reorganisatie, zal je je oude (hogere) salaris moeten behouden.

Maar het is best lastig eea goed te beoordelen. Mochten ze je nu een lager salaris willen aanbieden, dan moet je daar niet zonder slag of stoot mee akkoord gaan.

Succes ermee

Groeten Menno

• Anton

bedankt voor je snelle reactie.

Mogen ze me wel weer in de oude schaal zetten en dan een persoonlijke toeslag geven tot dat ik weer op peil ben met de juist schaal. M.A.W voorlopig geen verhoging.

Gr Anton

• hans

ook niet in de oude schaal terugzetten ze kunnen wel je loon bevriezen tot aan het niveau wat je anders had gehad.

Hier kan je ivm een reorganisatie niets aan doen je hadd erwel iets aan kunnen doen als er geen reorganisatie was geweest .

In dit geval zijn het eigenlijk 2 punten namelijk door de reorganisatie is mijn functie komen te vervallen en kan ik dan teurggeplaats worden in mijn oude functie of wordt ik door de reorganisatie overbodig en ontslagen.

• Anton

Bedankt Hans

Ik zal het even proberen toe te lichten zonder te veel details . (collega's Pen O komen hier ook) Is we ander beroep dit ter voorbeeld.

Ik was Kok toen kwam er een reorganisatie en ik zou boventallig zijn. Maar er kwamen vacatures voor een functie met 2 schalen hoger. Er kwamen taken bij met personeel. Ik heb gesolliciteerd en aan genomen. Na 1 jaar kwamen ze er achter dat het niet samen gaat personeel en koken. Toen is er een soort harmonisatie gekomen omdat we met andere instellingen samen gingen en ik werd weer Kok,

Nu weer een jaar later krijg ik mijn gesprek met Pen O. En willen ze dus mij weer in de schaal van Kok zetten. Ik zit al hoger dan de hoogste periodiek van kok. Dit wordt dus bevriezen tot ik uiteindelijk op de schaal van Kok ben. Dit zal zeker een aantal jaren duren.

Is hier meer uit te halen dan alleen die bevriezing.

Alvast bedankt voor je tijd

Anton

• hans

Beste Anton,

Hier is wederom spraken van reorganisatie en dan is het toegestaan laat dit wel schriftelijk vastleggen zodra je oude taken weer vrijkomen jij hier weer voor in aanmerking wil komen.

Dit zijn de nadelen van reorganisatie en of fusie.

Je houdt wel je oude loon maar kan alleen niet verhoogt worden.

Sorry maar er zit niet meer in ik wilde dat ik je een ander antwoord had kunnen geven maar helaas.

• Anton

Bedankt

Ik wacht het gesprek af.