ouderschapsverlof

• schoonma

Mijn schoonzoon werk bij een Renaultdealer/garage. Hij heeft een dochtertje van 3 jaar. Nu gaat zijn vriendin binnenkort 30 uur per week werken. De tijd totdat het dochtertje naar de basischool gaat zouden ze graag een deel willen opvangen met ouderschapsverlof, zodat hij ook een dag(deel) per week een 3/4 jaar op zijn dochter kan passen.

De garage zegt echter niet aan ouderschapsverlof ‘te doen’.

Kan iemand mij zeggen of dit wettelijk geregeld is?

Dank voor jullie antwoord alvast.

• martine

Hallo “schoonma”,

Recht op ouderschapsverlof is wettelijk geregeld. Hoewel ik niet alle details uit mijn hoofd ken (zoek eens bij ministerie van SZW - www), is het wel vastgelegd. in principe moet iedere werkgever hier aan meewerken. Wel zit er een of andere ontsnappingsclausule in waarin staat dat de werkgever mag weigeren (schriftelijk) als hij kan aantonen dat de voortgang van bedrijfscontinuteit (of zoiets vergelijkbaars) ernstig in gevaar komt door het verlenen van dat verlof.

Voorheen niet doorbetaald doch de overheid is bezig met een deels betaald verlof.

Succes

Martine

• Wena

De CAO Motorvoertuigen heeft geen regeling, maar zegt in het voorwoord art. 7 dat de diverse vormen van verlof uit de wet arbeid en zorg zo flexibel mogelijk moeten worden geïntegreerd in de bestaande werktijden en dienstroosters, rekening houdend met de persoonlijke omstandigheden van de werknemer en de afwijkingsmogelijkheden die deze wet biedt. Wat zoveel zegt alsdat de wettelijke regeling van toepassing is en dat je naast dit recht wat elke werknemer dus heeft dus ook uw schoonzoon, via de CAO zoveel mogelijk flexibiliteit dient te betrachten bij de invulling daarvan. Niet alle bedrijven binnen deze cao gaan hier al correct mee om, maar een gedragsverandering is gaande.

Uw schoonzoon heeft dus in ieder geval recht op een half jaar per kind en dan de helft van zijn arbeidsduur of minder verlof per week, dat is wettelijk.

ZIEOOK

http://home.szw.nl/navigatie/dossier/dsp_dossier.cfm?set_id=2517&link_id=72370

Hoe lang duurt ouderschapsverlof?

U hebt recht op ouderschapsverlof van 13 maal uw wekelijkse arbeidsduur. Standaard geldt dat u een half jaar lang voor de helft van uw werkweek gaat werken. Als u bijvoorbeeld 32 uur per week werkt, gaat u voor een half jaar 16 uur per week werken en hebt u 16 uur per week ouderschapsverlof.

Kan uw werkgever ouderschapsverlof weigeren?

Uw werkgever kan u nooit weigeren het ouderschapsverlof op te nemen volgens de standaardregeling. In een periode van zes maanden mag u dus altijd maximaal de helft van het aantal uren dat u in een week werkt opnemen.

Als u het ouderschapsverlof op een andere manier wilt opnemen, kan uw werkgever zich hier wel tegen verzetten. Hij mag u dit alleen weigeren als uw verlof het bedrijf in ernstige problemen zou brengen.

• schoonma

Hartelijk dank voor jullie snelle antwoorden. Hij gaat het verder aankaarten bij zijn bedrijf. In principe een dagdeel gedurende de resterende periode totdat zij naar school gaat. Dat houdt natuurlijk in dat hij die 4 uur (of meer) niet krijgt uitbetaald? Maar dat wordt dan weer opgevangen door de 30 uur werk van zijn vriendin (mijn dochter dus).

Het is altijd goedkoper dan betaalde opvang (en prettiger voor vader en kind) toch?

Nogmaals heel hartelijk bedankt!

• Isis

Let wel even op dat hij 100% pensioenpremie, WGA-hiaat en WIA-bodem blijft doorbetalen. Vakantiedagen, vakantiegeld etc. allemaal naar rato.

• schoonma

Dat is ook een goede aanvulling. Het wordt dus een kwestie van uitrekenen.

Bedankt voor deze opmerking.

• Wena

Ik zou met de huidige veranderingen in de vergoeding (lees teruggave) van kinderopvang niet zo gauw zeggen dat thuis blijven gauw goedkoper is dan kinderopvang. Kinderopvang kost niet zoveel meer tegenwoordig. En als je heel weinig verdient krijg je heel veel terug. Als je goed verdient krijg je ook nog veel terug. Dat moet echt niet de overweging zijn. Maar dat is het ook niet geloof ik, als ik je goed begrijp. 1 middag buitenschoolse opvang kost iets van 130 euro per maand, daarvan kan je dan nog flink terugkrijgen, dus wat kost dat nog. En om op je vraagteken te antwoorden. Nee ouderschapsverlof is niet doorbetaald in die CAO (en volgens mij komt dat echt ook nooit).

• schoonma

Maar punt blijft dat je eerst dat bedrag moet betalen voor je het terugkrijgt van de belasting. Dat geld nu per maand betalen hebben ze domweg even niet.

Helaas heef inmiddels zijn bedrijf elke medewerking geweigerd. Dus hard tegen hard….durft hij niet. Misschien toch maar lid van de bond worden.