Wat is een marktconform salaris voor een eerste carrosseriebouwer met ruim 20 jaar ervaring. Leeftijd 40. Door EVC eerste carrosseriebouwer geworden en zeer allround. Cao is uiteraard carrosseriebouw in metaal en techniek.
Nou zou het in die branche net zo zijn als in CAO motorvoertuigen: na het behalen van de diploma's en na ongeveer je 23e volgt het salaris niet meer zo de CAO, maar neemt in vele gevallen een vlucht omhoog, marktwaarde wordt steeds hoger. Bij het bedrijf waar ik werk, in de laatste genoemde CAO verdient een goed functionerende eerste monteur (zelfde niveau, zelfde leeftijd) minimaal 2700 a 2800 euro 38 uur en adv 13 dgn 192 uur vak. Een meewerkend voorman of iemand lang binnen het bedrijf of in een vestiging nabij onze hoofdstad kan al gauw doorstijgen tot 3200 euro voor de zelfde leeftijdscategorie. Voor de carrosseriebouwers is dat salaris echter mijns inziens een wat groter geheim, een goed bewaard geheim. Ik spreek over “echte ”carrosseriebouwers. Dus die mensen die een volledige opbouw maken op een wagen en dus met allerhande materialen werken. Niet de schadeherstelbranche.
Kan iemand mij uit ervaring een richtlijn geven?