wat vinden jullie ?

• ronald

Ik had een vraagje en ben benieuwd of jullie weleens zoiets hebben meegemaakt ?

Wat is het geval : 15 maanden geleden ongeveer ben ik bij een bedrijf begonnen via een uitzendbureau.Na een jaar kreeg ik een jaarcontract en in dat jaar begon ik met een curcus ,die door de werkgever betaalt werd. De voorwaarde is onder andere als ik binnen twee jaar na het beëindigen van de curcus weg ga de kosten moet terugbetalen. Na dat jaarcontract kreeg ik een contract onbepaalde tijd. Alleen nu zijn mijn secundaire arbeidsvoorwaarden even teruggeschroefd. Ik heb nergens geen recht meer op.

Ik heb nu dus geen recht meer op winstuitkering en geen recht meer op reiskosten. Ik moet wel 80 km rijden per dag !! Het valt mee dat men nog bijdraagt in de pensioenkosten maar dat is in de CAO zo geregelt. Ik sta met mijn rug tegen de muur vindt ik vanwege de studiekosten, want dat mijn contract zo'n wending zou nemen had ik nooit verwacht .

Heeft één van jullie zoiets weleens meegemaakt en wat is nu het slimste om te doen ??

• Isis

Was je er zelf bij toen je ‘even’ arbeidsvoorwaarden werden teruggeschroeft? Dat is toch niet zomaar en zonder aanwijsbare reden gebeurd? Waarom geen winstuitkering, waarom geen recht op reiskosten? Daarvoor wel gehad en nu niet? Vreemd! Als je daar eerst eens antwoord op krijgt kun je verder kijken.

Als je naar een andere werkgever zou overstappen die de toegevoegde waarde van de opleiding ook ziet kun je vragen dat zij de kosten overnemen.

• jan bakker

Als de secundaire arbeidsomstandigheden zijn terug gedraaid met jou toestemming(je bent dus tegen mindere arbeidsomstandigheden gaan werken) dan heb je geen recht van spreken. Is dit opgelegd dan zou je zeker onder je verplichting tot terugbetaling van je opleidingskosten kunnen uit komen.

gr

• ronald

Het klopt dat ik met de voorwaarden accoord ben gegaan. Alleen is dit niet zomaar gebeurd, uiteraard heb ik het aangekaart . Ik kon kiezen ,of dit nieuwe contract of geen contract en dan zou ik gelijk geen werk meer hebben. Dit omdat mijn jaarcontract afgelopen was. Daarbij kwam nog dat ik dan dus de studiekosten zou moeten terugbetalen. Al met al weet ik wel dat ik geen poot heb om op te staan maar het gaat om het rechtvaardigheids gevoel, vandaar !

• Isis

Als werkgever zelf het contract niet had verlengd, dan had je de studiekosten ook niet hoeven terug te betalen.

• joyce

Net wat Isis zegt, als de werkgever je ontslaat hoef je de cursus niet zelf terug te betalen. Enigste uitzondering hierop is ontslag op staande voet (bv bij mishandeling, diefstal etc.) maar dat is ook logische want dan is het je eigen schuld / keuze die je maakt.

Ben bang dat er nu niets meer te doen is, je contract is getekend. Dus je bent accoord gegaan. Je kunt proberen verder te solliciteren, sommige werkgevers zijn bereid om dan de kosten van het terug betalen vd opleiding voor hun rekening te nemen.

Daarbij kun je volgens mij de kosten woon/werk aftrekken bij de belasting. Maar dit weet ik niet zeker. Vroeger kon het in ieder geval wel.

• Alicia

Als zij het contract met jou niet zouden verlengen zou het ook niet fair zijn dat jij je studiekosten zou moeten terugbetalen. Dus ik denk dat je dit beter had moeten bekijken en nooit akkoord had moeten gaan met deze aangepaste voorwaarden…….