Nieuwe baan met Lease-auto?

• Henk

Vraagje:

Ik ben op zoek naar een nieuwe uitdaging bij een andere werkgever en mij is een nieuwe baan aangeboden met circa 2700 Euro bruto salaris met lease-auto (aangezien onderhandelingen nog lopen, is type en prijs nog onbekend).

Wat gaat een lease-auto mij netto kosten (Stel: Auto van 20.000 Euro als voorbeeld).

Ter info: Naast het gebruik ervan tijdens het werk, wil ik de auto ook prive gaan gebruiken, zodat ik tevens mijn huidige prive-auto kan verkopen (nieuwe Kia Picanto).

Waar moet ik nog op letten in de onderhandelingen i.v.m. deze lease-auto?

Graag jullie reactie en commentaar.

Henk

• x

Hoi Henk,

Allereerst: succes met de onderhandelingen!

Op de onderstaande link kun je het (grofweg) berekenen.

http://www.berekenhet.nl/modules/werken/bijtelling-auto-van-de-zaak.html

Bij een jaarsalaris van €35000 en een auto van €20000 gaat je dit per maand ongeveer €154,- netto kosten dit is excl. een evt eigen bijdrage die je werkgever (onderhandelen!) van je vraagt. Dit is natuurlijk alleen als je de auto prive (>500 km/jaar) gebruikt, anders kost ie je niets.

Verder zou je na kunnen vragen wat de leaseregeling inhoud:

- is er een beperking in aantal prive kilometers en/of brandstof?

- ook brandstofvergoeding buitenland prive?

- eigen bijdrage?

- hoevaak nieuwe auto? (x aantal km en/of x aantal jaar)

- eigen risico verzekering?

- bedrag waar je auto voor uit mag zoeken

- beperkingen in keus type auto (merk, SUV, MPV, sportmodel)

- ?

groeten

• Joop

De zogenaamde bijtelling (voor prive-gebruik van > 500 km per jaar) bij je inkomen bedraagt 22% van de cataloguswaarde. Daar neem je 42% (met jouw salaris) van en dat is dan je bijtelling per jaar.

Sommige werkgevers vragen een eigen bijdrage. Wordt weer verrekend met de bijtelling, maar is niet gunstig in verband met het mislopen van je belastingvoordeel.

Google ff en je hebt diverse rekenprogrammaatjes.

Soms wordt een standaard model vergoed en moet je voor upgraden een eigen bijdrage betalen. Soms kun je ook maar kiezen uit enkele modellen/typen. Het is handig dat je dit voor de onderhandeling weet en ook de auto's kunt bekijken en daarvoor je eisen op tafel kunt leggen.