extra uren parttime-vakantiegeld?

• Linda

mijn moeder heeft een 20 uur contract (per week), maar werkt bijna elke week meer.

wordt over dit uurloon ook vakantiegeld berekend?

bouw je hierover ook vrije uren op?

het uurloon wat op de loonstrook staat

is: extra uren parttime

en dat is hetzelfde als het gewone bruto uurloon.

zit het vakantiegeld dan bij het totaal in ofzo…?

Alvast bedankt!!!

• Henk

Voor zover ik weet bouw je over de meeruren niets op. Alleen over de contracturen krijg je vakantie geld. En je moet het zo zien dat de meeruren vrije uren zijn. Wat je wel eens moet bekijken. Wat je wel eens moet bekijken is het volgende. Als je moeder 'n bepaalde periode, en volgens mij is dat een half jaar, meer heeft gewerkt dan die 20 uur, dan heeft ze recht op een contract aanpassing.

• menno

Denk dat Hein hier alles van af weet, dus even reageren Hein!

Volgens mij bouw je over elk gewerkt uur gewoon vakantiegeld op (meestal 8%). Dat het brutouurloon voor de uren >20 gelijk is aan de contracturen klopt. Pas boven de 40 uur per week kán er een overurentoeslag van toepassing zijn, afhankelijk van een eventuele CAO.

Wat betreft het aantal gewerkte uren per week sluit ik me aan bij Henk.

• Henk

Hoi Menno.

Ten eerste is het henk en geen hein maargoed. Bij mij is het zo dat ik over mijn contracturen (dus per 4 weken een vast salaris) een vakantietoeslag krijg van 8%. Deze wordt in de 5e periode uitbetaald en gaat gewoon over mijn contracturen. Over mijn overuren krijg ik geen vakantietoeslag. Maar als dat wel zo is zal ik 'ns met mijn baas gaan praten.

• menno

Hoi Henk,

Ik bedoelde met Hein iemand die soms op dit forum reageert. Hij zit in de o.a. in de loonadmininistraties (dacht ik).

Dat je over overuren geen vakantietoeslag krijg snap ik, maar ik heb altijd gedacht (wellicht fout dus) dat je over de uren tot 40 uur per week dat wel krijgt.

Dus als je parttime werkt (stel 20 uur/week) en je werkt er die week 25, dat je dan over die 5 overuren de toeslag krijgt, omdat het totaal de 40 niet te boven gaat.

Groeten Menno

• Joop

tuurllijk niet Menno, in je contract staan je aantal uren op basis daarvan je bruto maandsalaris of loon per 4 weken. Dat in een jaar maakt je jaarinkomen en daarover krijg je 8% vakantiegeld.

Als je contractueel 20 uur per week werkt dan ligt het volgens mij met wat je hebt afgesproken (of in je contract staat) wat er gebeurd met meer/overuren in relatie toe toeslagen of terug nemen in vrije tijd, Je krijgt hier in ieder geval geen vakantiegeld over. Als je veel meeruren draait kan het natuurlijk wel handig zijn om te proberen je contract te laten aanpassen zodat je bruto salaris omhoog gaat en ook je vakantiegeld (en pensioenopbouw).

• menno

Is misschien maar wat je afspreekt. Heb zelf oa een parttimer in dienst voor Eur x per uur. Hij wordt opgeroepen als er werk is. Hij krijgt het uurloon volgens CAO + 8% vakantiegeld. Dus zijn uurloon is Eur “CAO loon” + 8%. Bij elk gewerkt uur. Contractueel een nihil uren contract.

Hij krijgt dus geen vakantiegeld in mei uitgekeerd omdat hij elk gewerkt uur zijn vakantiegeld al krijgt.

• hans

regels bij parttime is over alle uren tot 40 in de week wordt er vakantiegeld gereserveerd voor de nuluren contracten die bestaan eigenlijk niet meer zijn afroepcontracten zit het vakantiegeld in hun gecalculeerd dus de vraag was als een parttimer meer uren draait of daar ook vakantiegeld voor wordt gereserveerd is ja,

• menno

Ja, dus gewoon tot 40 uur per week over alle uren 8% reservering (of meteen verwerkt in het uurloon). Daarboven niet meer. Dacht ik ook.

• anneke

Ik werk op papier 20 uur maar in praktijk 30.

Ik bouw over die 10 uur en vakantiegeld op en vakantie-uren.

Dit wordt op het einde van het jaar uitbetaald.

J ebouwt er echter geen pensioen over op.

Dat gaat alleen als je je contract laat uitbreiden.

menno schreef:

>

> Ja, dus gewoon tot 40 uur per week over alle uren 8%

> reservering (of meteen verwerkt in het uurloon). Daarboven

> niet meer. Dacht ik ook.