pensioen

• CvdH

Beste allemaal,

binnenkort ga ik aan een andere baan beginnen. Dit betekent voor mij een mooie loonstijging, maar ook een addertje onder het gras: geen bijdrage in pensioenopbouw. Ik ga binnenkort mijn pensioenadviseur uitnodigen om het een en ander te regelen, maar wil natuurlijk wel alvast een beetje geinformeerd zijn. Ik ga een bruto jaarsalaris verdienen van Euro 51.000,= wat zal dit per maand voor mij gaan kosten. Waarschijnlijk is dit voor een gedeelte afhankelijk van wat ik later als pensioen wil gaan krijgen, maar ga er maar vanuit dat ik op het gemiddelde wil gaan zitten. Kunnen jullie een indicatie geven wat mij dit bruto en/of netto per maand zal gaan kosten. Ik weet niet of leeftijd hierin belangrijk is, maar ik ben 31 jaar.

Groet,

Corne

• menno

Oei, dat is niet zo makkelijk te zeggen. Je kan je pensioen op verschilende manieren opbouwen. Je kan het fiscaliseren (premie aftrekbaar, maar uitkering later belast, vermogen valt in box 1) mits er voldoende jaarruimte is. Je kan het ook niet fiscaliseren, maar dan wordt het box 3 vermogen.

En dan de vraag, wanneer wil je met pensioen? Hoewel het niet echt meer mogelijk is om pensioen op te bouwen om voor je 65-ste te stoppen met werken (heeft Balkie gewoon even verboden), zijn er uiteraard nog wel constructies te bedenken. De levensloopregeling wordt hier massaal voor aangewend (kan je op je 62-ste stoppen tegen 70% van je brutoloon)

Heel veel mogelijkheden, dus een gesprek met je adviseur lijkt me prima. Maar bedenk wel dat je “adviseur” waarschijnlijk een verkoper is van een verzekeringsprodukt.

Groeten Menno

• CvdH

Beste Menno,

Bedankt voor je reactie. De jaarruimte waar jij het over hebt, gebruik ik voor mijn pensioengat, dus dat is geen optie voor mij. Hetgeen je aangeeft over de pensioenadviseur kan ik inderdaad beamen, dat blijven verkopers natuurlijk. Vandaar dat ik vantevoren informatie wil inwinnen om niet te kwetsbaar te zijn.

Kun je misschien wel aangeven in wat voor getallen ik moet denken?

Groet,

Corne

• CvdH

ter aanvulling:

Ik ga van de pensioenleeftijd van 65 jaar uit.

Corne

• menno

Je kan een lijfrente afsluiten. Benodigd kapitaal is dan bijvoorbeeld 20 jaar een bedrag van Eur 35.000 (=70% van je loon). Totaal dus 700.000 nodig, maar omdat je die 7 ton niet in 1 keer opneemt, rendeert het bedrag wat je laat staan nog 1 tot 19 jaar door. Waarschijnlijk heb je dan aan zo'n 5 ton wel genoeg.

Je hebt nog 34 jaar om op te bouwen. Ga uit van een netto-rendement van 5% à 6%.

Dan kom ik op ongeveer 12.500 premie per jaar uit. Maar dit is een zeer grove schatting hoor.Deze premie is wel fiscaal aftrekbaar, dus dat is in jouw geval zo'n 7500 euries netto per jaar. Nogmaals, bedragen zijn indicatief. Maar als er een polis voor je neus ligt met aanzienlijk lagere of hogere premies dan dit moet je gaan nadenken over de betrouwbaarheid. De behaalde rendementen hebben een zeer grote invloed op de hoogte van je opgebouwde kapitaal. Iedereen die netto (dus na aftrek van de kosten door de maatschappij) 8% voorspiegelt is een beetje een leugenaar.

Verdiep je goed in de materie! Succes

Groeten Menno

• menno

Aanvulling: hierbij ga ik ervan uit dat er tegen die tijd géén AOW meer bestaat! Wil je deze echter wel meerekenen dan is het benodigd kapitaal geen 35000 x 20 jaar maar ongeveer 25000 x 20 jaar = 5 ton, dus benodigd 3.5 ton. Verder is de rekensom hetzelfde.

• x

Een soortgelijke site als deze bestaat er voor vragen over pensioenen, vraag het daar eens:

http://pensioen.prikpagina.nl/