zietkewet en solliciteren

• harry

Dag , ik heb een vraag. Hoop dat ik hier een antwoord krijg van mensen die er iets meer van weten. Ik werk als chauffeur bij een bedrijf waar ik het niet naar mijn zin heb. Nu zit ik in de ziektewet met een gebroken been. Ondertussen ben ik aan het verder kijken naar een andere werkgever. Inmiddels heb ik waarschijnlijk iets gevonden waar ik kan beginnen, maar nu is mijn vraag dus, mag dit? Mag je solliciteren terwijl je eigenlijk in de ziektewet zit, en mag je dus ook tijdens je ziektewet je huidige baan opzeggen? Ik zit nog zeker 5 weken in het gips, en mijn opzegtermijn is 1 maand. Mijn nieuwe werkgever weet dit, en vind het niet erg als ik daar de eerste week (weken) nog even in de ziektewet zit. Ik weet alleen niet of dit rechtsgeldig is? Mijn nieuwe werkgever wist dit ook niet precies, hij dacht namelijk dat wanneer je een nieuw dienstverband aanging tijdens ziekte dit niet rechtsgeldig was. Maar zeker wist ie het ook niet. Is hier iemand op dit forum die dat weet?

Groet, Harry

• Telo

In het uiterste geval krijgt U ontslag ( :? ) of zal u hooguit de dagen dat je met een gebroken been thuis zit niet uitbetaald krijgen.

Moet je dan de hele dag binnenzitten terwijl u krukken heeft om te ondersteunen ? Lijkt me niet bevordelijk voor het been en de gesteldheid om continue geen buitenlucht te krijgen.Dus het aangename met het nuttige verenigen,zeker doen !

• harry

Ok dan, het mag dus wel? Ik kon me ook al niet voorstellen dat het niet mocht eigenlijk. Ik kan dus gewoon mijn baan opzeggen, en zijn ze dan verplicht om de laatste weken ziektewet uit te betalen? Anders zou ik natuurlijk een heel maandsalaris missen! Ze doen nu al vreselijk moeilijk, hebben me zelfs tijdelijk een baan op kantoor aangeboden, en dan wordt ik gehaald en gebracht. Zelfs met mijn been in het gips laten ze me niet met rust! :-) Ik heb het wel een beetje gehad, ben 53 jaar, werkte daar zowat 60 uur per week, en nu ik in de ziektewet zit krijg ik maar 40 uur en moet ik zelfs mijn tijd voor tijd maar opnemen. Daar baal je toch van!

• Naomi

Hoi,

Dat je huidige werkgever nu je ziek bent (gebroken been), je wil halen en brengen en je op kantoor aan het werk wil zetten is heel normaal. Het gebroken been belemmert je je huidige functie als chauffeur uit te voeren, maar administratief werk kun je prima doen. Dus dat lijkt me heel redelijk.

Dat je nu een andere baan hebt gevonden is ook prima en dat mag gewoon, maar om nu iedereen een beetje tegemoet te komen (je hebt immers niet om je gebroken been gevraagd, het overkomt je) zou je mee kunnen werken en je laten halen en brengen en je opzegtermijn op kantoor kunnen werken. Je bent er dan zeker van dat je die periode ook betaald krijgt, omdat je ook arbeid levert.

Als je indienst treed bij je nieuwe werkgever kun je ook daar terwijl je in het gips zit op kantoor aan het werk gaan.

Lijkt me allemaal heel normaal.

Heb zelf bij een transportbedrijf gewerkt, waar zieke chauffeurs (gebroken arm, been hernia, geestelijke problemen) op administratief werk werden ingezet. Dit mag gewoon.

Groeten en succes met je keuze!

• harry

Hoi Naomi, bedankt voor je bericht. Je hebt idd wel gelijk, maar ik kan eigenlijk helemaal niks administratiefs! Daar heb ik toch geen opleiding voor gehad? Maar goed, het is wel zo dat ik natuurlijk wel de telefoon aan kan nemen en zo…en ik kweek een beetje goodwill. Ga er dan toch maar op in, en dan ga ik vanaf maandag maar “gewoon” kantoorwerk doen. Ben ik niet strafbaar als ik tijdens de ziektewet mijn contract opzeg? grt, Harry

• menno

Beste Harry,

Voor zover ik weet mag je gewoon je contract/baan op zeggen als je ziek bent. Andersom niet, je baas mag je niet ontslaan. Na je opzegging gaat de opzeggingstermijn in, in jouw geval (TLN CAO neem ik aan) is dat de lopende periode plus 1. Dus als je vandaag opzegt mag je per 1 augustus ergens anders gaan beginnen. Neem je je vakantiedagen op dan kan je vaak nog wat eerder ervan tussen.

Succes!

Groeten Menno

• Telo

Strafbaar ?!! Het gaat niet om een misdrijf hoor ! Kom op voor je rechten Harry.

• harry

Hoi, bedankt voor alle reacties, en Menno, ik kan idd bij dat andere bedrijf per 1 augustus starten….Maar ik wist niet zeker of ik tijdens mijn ziektewet mijn contract mocht opzeggen. Nu weet ik dat dus zeker…Heel erg bedankt, ik kan er zeker iets mee. En Telo, bedankt voor je positieve reactie…Ik ga zeker opkomen voor mijzelf. Ben er nog eentje van de oude stempel, die zo lang mogelijk ergens wil blijven werken, maar ik wil liever op het binnenland rijden nu ik wat ouder wordt. Ik heb niet zoveel zin meer in die verre reizen. Wil gewoon s'avonds met mijn pantoffels aan voor de buis liggen. Dan trek ik het nog wel een jaartje of 10!

• Telo

OK Harry go for it !

Succes met alles.