Beste Wilco,
Ik werk als projectmanager bij een ingenieursbureau, en ben goed op de hoogte van functies (en salarissen) als die waar jij naar op zoek bent. Dit mede omdat ik vorige jaar zelf van baan ben veranderd.
Het salaris van EUR 2.000,– bruto per maand is voor HBO-niveau een heel behoorlijk bod. Misschien kun je er nog iets meer uithalen, maar dan alleen omdat de markt zo krap is op dit moment. Anderhalf jaar terug was EUR 1.750,– of 1.800,– ook mooi geweest. De krappe markt vertaalt zich in het (openings?)bod van je potentiële werkgever.
Ik maak uit je bericht op dat het bod je tegenvalt. Verkijk je niet teveel op de “managers”-titel van de functie. Als starter ben je natuurlijk geen manager, ook geen junior. Voeger heette die functie iets van “assistent”, daarna “junior projectleider” en klaarblijkelijk is de titulatuur verder gedevalueerd tot “junior projectmanager”. Mijns inziens is niemand (ver) voor zijn 35e op het niveau van een projectmanager.
Iets over je groeimogelijkheden: in een goede markt als de huidige en bij goed of zeer goed functioneren, moet je de eerste jaren tussen 7 en 10% per jaar kunnen groeien. Op een gegeven moment komt er dan ook een auto bij. Als je vanaf het begin veel zelfstandig moet reizen, kun je die misschien al direct erbij krijgen. Verwacht dan een klein autootje, geen luxe middenklasser.
Ik ben zelf 35 en heb een academische opleiding. In de functie van projectmanager hoort daar een bruto maandsalaris bij van ongeveer EUR 4.000,- plus auto. HBO ligt ongeveer EUR 500,– bruto per maand lager, tenzij je qua denk- en werkniveau duidelijk doorgroeit. Daar is echter niet iedereen toe in staat, volgens mijn ervaring hooguit 10 of 20%.. In de projectontwikkeling liggen de salarissen soms hoger dan in de engineering, maar dat verschil is als starter verwaarloosbaar.
Ik hoop dat je er iets aan hebt.
Groeten,
Bram