Uurloon freelancer

• Paul

Ik wil met 20 jaar ervaring en diverse certificaten van cursussen voor mezelf beginnen als freelance-stanser in de grafische industrie, wat voor uurloon kan ik dan vragen? Ik heb gestansd met verschillende types machines, te weten: Bobst, Iberica, HCA , Gietz en een degel. Ervaring heb ik in wat mindere mate met papier, daarnaast karton, golfkarton en polypropyleen.

• menno

Op welk niveau moet ik je kennis en opleiding(en) inschatten? LBO, MBO, HBO?

• Paul

Kennis en opleidingen is op MBO niveau.

De ervaring kan je alleen in de praktijk leren.De cursussen zijn niet bedoeld om het stansen te leren, maar om verbeteringen t.a.v. het produktieproces te doen.

De uurlonen van de stansers liggen tussen de 10,00 en 15,00euro per uur excl. ploegentoeslag en incl. komt er ongeveer tussen de 16,5% en 22% bij, wat afhankelijk is van of je twee of drie ploegendienst werkt.Een machine-uur kost volgens mij al gauw 150,00 tot 250,00 euro.Ook weer afhankelijk van wat voor stansmachine en de ploegendienst.

Wat kan je dan als uurloon vragen als je freelance gaat werken? En kun je beter een uurloon of een dagloon vragen, omdat het meestal moeilijk is om twee bedrijven op een dag vooruit te helpen met hun werk.

• menno

Op MBO niveau zou ik zeggen een uurloon van 20 à 25 euro. Ikzelf zit in het transport en de freelancer die ik inhuur als chauffeur kostten me 15 à 20 euro per uur, maar de tarieven zijn in het transport altijd wat aan de lage kant.

Of je beter een uurloon of een dagloon zou moeten vragen kan ik geen antwoord op geven. Dat is te specifiek voor jouw branche en daar weet ik bijna niets van.

• Paul

Bedankt voor reactie.Ik weet in ieder geval al weer wat meer.

• jansen

tussen de 34 en 38 euro (ex btw)

minstens….

succes!

• menno

Nee, dat is veel duurder dan een vaste kracht of oproepkracht. Dat betaald men absoluut niet. Je moet met je prijs ongeveer gelijk zitten t.o.v. de kostprijs van vast personeel.

• sander

Dat heb je dan mooi fout Menno, een freelancer/zzp'er heeft kosten zoals een aov verzekering en de rest.

Dat je chauffeurs kunt in huren voor 15 tot 20 per uur is mooi voor jou, maar dom van die chauffeur dat uur tarief gaat echt niet goed komen.

Voor een vakman betalen ze al 27.50 of meer plus de reiskosten die je maakt.

Ik heb ook wel eens geiformeerd voor chauffeurs werk maar met zo'n tarief blijf ik lekker bij mijn andere werk betaald velemalen meer.

Best wel jammer dat daar niet meer uit te halen is

• Paul

Ik zat zelf toch ook wel rond een uurloon van 40,00euro incl. btw te denken.

• sander

Paul zou niet gelijk hoog van de toren blazen maar rond de 33 gaan zitten dan kun je geleidelijk om hoog gaan eerst klanten winnen, Maar ik niet wat de prijzen zijn in die markt