Treinmachinist NS

• dennis

Natuurlijk moeilijk in te schatten of je het haalt…

hier wij weten/zien nog minder van/aan je dan dat ze straks zullen weten/zien bij je gesprek!

als je hun in je eerste gesprek weet te overtuigen dat ->JIJ<- diegene bent die ze zoeken zullen de testen de rest wel uitwijzen!

ik zal je over je opleiding niet druk maken, ik heb héél het trajec gevolgd terwijl ik een commerciele mbo opleiding heb gevolgd, denk dat het een groter probleem is dat je in duitsland woont…

je zult je daardoor extra moeten profileren denk ik want geef je net zo'n indruk af als iemand die in de buurt van een standplaats woont, zullen ze waarschijnlijk voor diegene kiezen…

tuurlijk snap ik dat je het een leuk vak vind, je zal anders waarschijk niet solliciteren…

tip… als je (zoals je zegt) de motivatie erg hoog is, laat dat hun ook blijken telt vaak onbewust zwaarder mee dan de preciese achtergrond van je (mbo)opleiding

• wim46

Dat is niet veel. 2300 bruto dacht echt meer.

ik dacht ik ga ook op de trein werken.

wil het makelijker hebben maar.

Ik blijf toch maar INT.chauffeur heb ik toch nog +- 3000 netto

wel in de E6 klasse en veel uren maken en ook de wachturen betaald. lol.

• Cargomachinist

Als cargomachinist (goederenmachinist) kun je met 36 urige werkweek €2800,= excl toeslagen en overuren verdienen. Ik ben 10 jaar int chauffeur geweest… maar nooit meer, nog ff en je word als een stuk stront aangekeken. Ben blij dat ik deze keus heb gemaakt. Perfecte arbeidsvoorwaarden, goed verdienen, en toch veel vrije tijd. Alleen je bent 't niet zomaar, eerst een paar pittige keuringen en dan nog een pittige opleiding… dus dat van “ik wil het makkelijker hebben” gaat in dit verhaal echt niet op. Machinist wordt je niet zomaar… Chauffeur kan elke boer worden.

• dennis

tja, de knaken zijn lekker maar voor een goede vergelijking moet je natuurlijk wel je bruto-loon pakken bij 40 uur per week, en niet bij 120!!!

maar er werd volgens mijn van 2600 exc. onregelmatigheids toeslag gesproken en niet van 2300

• Peter

Hoi Mofo,

Ik ben ook ict'er maar het meer dan zat in deze branche. Ben wel inmiddels 50 jaar geworden en heb 28 jaar ervaring in deze brache. Mij leek machinist ook wel een leuke baan maar het salaris valt zo te lezen vies tegen. Ongeveer de bruto de helft van wat ik nu verdien.

Ik zou het leuk vinden om van je te horen of je inderdaad machinist kunt worden. Er is veel vraag op dit moment heb ik begrepen.

groet

Peter

• Beamer

Wil wel even kwijt dat je voor opleiding machinist bij NS alleen MAVO of nu vmbo-technie nodig hebt.Cargomachinist schreef:

>

> Hallo Achmed,

>

> Om de opleiding “treinmachinist” te kunnen volgen heb je min.

> een MBO opleiding nodig.

>

> Maar… voordat je de opleiding kunt beginnen ga je eerst

> door een pittige selectieronde met o.a medische en

> psychologische keuringen, hier vallen er al erg veel af! Ook

> moet de machinist de Nederlandse taal in woord en geschrift

> perfect kennen Ik zie in jou verhaaltje dat jij er helaas

> (nog) niet aan voldoet als ik jou was zou ik eerst een

> opfriscursus Nederlands gaan volgen dan maak je meer kans.

>

> Mvg,

>

> Cargomachinist

• Cargomachinist

Als Cargomachinist/goederenmachinist heb je een MBO-opleiding nodig omdat je als cargomachinist met veel meer techniek te maken krijgt als reizigersmachinist, het is als cargomachinist echt niet alleen van A naar B treintjes rijden. Je wordt ook heel anders opgeleid als een reizigersmachinist, dit zijn echt 2 heel verschillende beroepen.

• Ciano

nou nou jongens..

18 mei ging ik dus naar de NS voor de kleurenblindheids-test , de rondleiding en de offciele sollicitatie gesprekken. IK GING METTEEN DOOR NAAR DE VOLGENDE RONDE.

Deze was op 6 juni ( gisteren dus). Die psychologishe test bestaat uit 5 onderdelen 4 onderdelen achter de computer plaats vinden.Ik zou niet willen zeggen dat het moeilijk is ( op de rekenvaardigheids toets na), maar het is echt wel belangerijk dat je goed uitgerust bent, en je goed voelt die dag.Snelheid nauwkeurigheid en concentratie heb je echt nodig die dag.De rekenvaardigheids-test heb ik helemaal verkloot.Dat waren 40 vragen waarvoor je 40 minuten de tijd kreeg.1 minut per vraag dus.

Vandaag 7 juni heb ik de uitslag van mijn test telefonisch te horen gekregen.

IK BEN WEDEROM DOOR en daarmee heb ik het zwaarste gedeelte van de selectie achter de rug.

nu nog mijn medische keuring. en de rest volgt nog.

ik hou jullie op de hoogte

• Kees van Dalen

Ik heb het uiteindelijk ook maar geprobeerd, en een lange tijd niets gehoord, tot een korte tijd met een soort van standaard mailing, waar ook in stond dat er voor jonge starters ook een MBO Trainee traject bestaat. Misschien kennen sommige dit wel die pas geleden hebben gesolliciteerd. De 1e ronde kwam ik wel gewoon door, maar uiteindelijk bij de psychologische test ging het dus mis. De test die ik ervoor op internet had moeten maken, bleek uit dat ik ondanks alles te weinig zelfvetrouwen had en dat ik mensen te graag helpte? Ik vind zelf de test eigenlijk aan de andere kant ook eigenlijk grote onzin, want misschien kijk je wel te kritisch naar je zelf. Want waar ligt dan uiteindelijk de balans dat je wel aangenomen word? ik had echt heel erg graag daar willen beginnen want zoals ik al eerder zei, de ambitie ligt erg groot. En op deze manier kan je uiteindelijk doorgroeien tot de functie machinist. En om dan afgewezen te worden, komt dan toch wel hard aan. Er was er nog eentje afgewezen, die had voorheen al gesolliciteerd voor conducteur alleen vonden ze hem iets wat te jong. Alleen kreeg hij dus wel de vorige keer te horen dat er veel moet gebeuren wil je dan afgewezen worden bij de trainee traject. Dus voor hem was het nog wat erger. Alleen, zijn ze echt wel op zoek naar mensen? Want uiteindelijk als je het toch wel zo graag wilt dan is het toch soms ook wel wat vreemd. Bovendien vind ik gewoon dat zo'n test door iemand anders ingevuld moet worden, want misschien keek ik toch wel te kritisch naar mezelf. Ook had ik vanmorgen ook een bericht gelezen dat er misschien een tekort dreigt aan machinisten voor de betuweroute, omdat de 1 dags examens te moeilijk zijn. Zou dit dan misschien een andere kans zijn? of zal dit geen zin hebben omdat hier dan ook weer een specifiek test gemaakt moet worden?

• Cargomachinist

Hallo,

Je moet voor de functie van machinist altijd eerst gekeurd worden Medisch en psychologisch het maakt dus niet uit bij welke werkgever je solliciteerd, je moet gewoon voldoen aan de door IWV gestelde eisen.