cao

• tara

Buiten de verhoging die in een cao staan b.v. 1.5% per 1 januari voor iedereen moet een werkgever ook de jaarlijkse verhoging geven die bij de functiegroep hoort of is dat vrijwillig ???

• Trudy

Ik werk zelf in de zorg daar werken wij met functiegroepen en ieder jaar groei je automatisch door naar een schaal hoger. Na 10 jaar zit je aan de top van de salarisschaal. Hoe dit bij andere cao's geregeld is zou ik je niet kunnen zeggen.

• Hein

Voorzover mij bekend is het zo dat als een cao werkt met salarissschalen je elk jaar 1 trede omhooggaat. Hier zijn uitzonderingen op te maken, maar die worden doorgaans wel onderbouwd (denk hierbij aan 1 extra periodiek ivm erg goed functioneren, of een jaar overslaan ivm dubieus functioneren). Overigens is het lang niet altijd zo dat een trede omhoog ook feitelijk geld oplevert, ik weet dat de V & V cao een aantal tredes kent waarbij je op hetzelfde salaris blijft.

Groeten,

Hein

• tara

Wij hebben salarisschalen maar krijgen het niet

Daarom vroeg ik me af of dat niet verplicht is en wat kan ik er verder aan doen als werkgever weigerd

• Hein

In principe is het zo dat als salarisschalen in een CAO staan, en de CAO is van kracht elke werkgever (in die branche) zich aan die CAO dient te houden. Afdwingbaar door uiteindelijk een rechter, mogelijk beter om eerst informatie in te winnen bij je vakbond. Die kennen je persoonlijke situatie beter.

Vr. Gr.

Hein

• tara

Ben helaas niet lid van een vakbond.

• Aart

Je kunt gerechtelijke stappen ondernemen of een andere baan zoeken. Afhankelijk van wat je doet kan de baas je gaan missen en moet je zo meer gaan bieden om niet kwijt te raken. De meesten zijn echte mierenneukers en willen zo goedkoop mogelijk personeel, die nooit klagen. Toen bij een bedrijf binnen kwam werd ik op het maximum in geschaald. Betekent dus dat ik geen verhoging meer kreeg behalve de CAO dan. Ik wist dat ik elk jaar alleen de CAO verhoging kreeg maar niet in de schaal van dat bedrijf omdat ik aan mijn top zat. Voordeel was dat ik niet meer hoef te zeuren om verhoging. Nadeel dat ik ook nooit meer omhoog ging behalve als ik een functie hoger ging. Dat wou ik ook maar toen wou men mij in schalen op het minimum van die schaal. Je ziet maar als je van buiten komt wil men je op het maximum zetten en als je intern bent op het minimum.