ARTIKEL 19 LOONDOORBETALING BIJ ZIEKTE
1. Wachtdagen
Bij ongeschiktheid tot werken wegens ziekte wordt loon als bedoeld onder lid 2 sub a. van dit artikel doorbetaald, met inachtneming van 1 wachtdag per ziektegeval.
2. Doorbetaling van loon bij ziekte
a. De werknemer die wegens ziekte niet in staat is de bedongen arbeid te verrichten, behoudt met inachtneming van het bepaalde in lid 1 over wachtdagen, gedurende een periode van maximaal 104 weken in aanvulling op de wettelijke loondoorbetaling als bedoeld in artikel 7:629 van het Burgerlijk Wetboek, aanspraak op een aanvulling tot:
i) 95 procent van het brutoloon, gedurende de eerste 52 weken;
ii) 75 procent van het brutoloon gedurende de daaropvolgende 52 weken.
De wettelijke loondoorbetaling en de aanvulling hierop kunnen tezamen niet meer bedragen dan het maximum dagloon ingevolge de Coördinatiewet Sociale Verzekering. Deze aanspraak op aanvulling bestaat voor zover en zolang de werknemer recht heeft op de wettelijke loondoorbetaling als bedoeld in artikel 7:629 van het Burgerlijk Wetboek en voor zover en zolang aan de voorwaarden als genoemd onder b. voor die aanvulling is voldaan.
b. De aanvulling onder a. is aan de volgende voorwaarden verbonden:
− de werknemer voldoet aan de voorschriften (spelregels) bij ziekte en de werknemer werkt mee aan reïntegratie binnen of buiten de onderneming en/of mogelijk verhaal op derden van doorbetaald loon en aanvulling;
− de arbeidsongeschiktheid is geen gevolg van een niet medisch noodzakelijke ingreep;
− de ziekte of arbeidsongeschiktheid is geen vastgesteld gevolg van opzet, grove schuld en/of verwijtbare nalatigheid van de werknemer.
c. Voor werknemers met een wisselend aantal arbeidsuren wordt de hoogte van het loon gerelateerd aan het gemiddeld aantal gewerkte arbeidsuren over een periode van dertien weken voorafgaande aan de eerste ziektedag met een minimum van het aantal uren dat in de arbeidsovereenkomst staat vermeld. Indien de periode van dertien weken kennelijk geen juiste maatstaf voor vaststelling van het loon biedt, dan wordt uitgegaan van een periode van dertien vierweekse tijdvakken of twaalf maand tijdvakken.
d. Bij geheel of gedeeltelijke werkhervatting wordt het bruto loon betaald passend bij die werkzaamheden en dat loon wordt aangevuld met het onder a. van toepassing zijnde percentage over het verschil tussen het overeengekomen brutoloon en het brutoloon bij werkhervatting.
3. Voorschriften
Als de werkgever in het overleg met zijn werknemers, personeelsvertegenwoordiging of de ondernemingsraad geen voorschriften bij ziekte op papier heeft vastgelegd, gelden de voorschriften die als bijlage II in de CAO zijn opgenomen.
4. Verhaalsrecht
a. Indien de ziekte van de werknemer (mede) veroorzaakt is door een zodanig handelen of nalaten van een derde, dat deze derde terzake jegens de werknemer aansprakelijk is, heeft de werkgever jegens de derde recht op schadevergoeding als bedoeld in artikel 6:107a van het Burgerlijk Wetboek.
b. De zieke werknemer is gehouden zijn medewerking te verlenen aan het onderzoek naar de feitelijke omstandigheden van het ongeval c.q. afdoende medewerking te verlenen bij het verzamelen van gegevens, welke voor de werkgever noodzakelijk zijn om zijn recht op schadevergoeding te kunnen effectueren. Indien de werknemer weigert mee te werken, verliest hij zijn aanspraak op de aanvulling op de wettelijk verplichte loonbetaling en op de aanvulling op de wettelijke uitkering.annie schreef:
>
> ik heb een vraag over de horeca cao ik krijg geen salaris
> strook maar wel een jaar opgaaf. ik ben werkzaam als zaterdag
> kracht, wanner ik vrij neem krijg ik deze zaterdag niet
> uitbetaald klopt het dat de horeca cao wacht dagen heeft met
> ziekte
> en ik krijg mijn geld in mijn handen aan het eind van mijn
> werkdag. als deze vraag niet hier hoort kunt u mij dan
> doorverwijzen wand ik kan zelf niets anders vinden.
>
>
> groetjes annie
Kortom, ja 1 dag.
Mijn ervaring is dat er vaker geld contant wordt afgedragen. Vraag alleen aan je werkgever wat hij meldt. Het komt niet zelden voor dat de werkgever het aantal uren en het salaris afroomt. Dus dan krijg je meer in je hand dan op je strook!!
Als je een dienstverband hebt. Is hij waarschijnlijk ook verplicht om je aan te melden bij het pensioenfonds. Misschien raadzaam om je licht eens op te steken.
Groetjes.