Concurrentiebeding

• Bas

Ik heb geen directe vraag over een salaris maar over een onderdeel uit het (voor de rest uitstekend) contract dat me is aangeboden: het concurrentiebeding.

Als ik hiermee akkoord zou gaan zou ik 1 jaar lang moeten wachten voordat ik bij een andere werkgever in de detachering in dienst kan treden op straffe van boete van ? 25.000,-. Dat ik niet zomaar naar een van de relaties kan overstappen snap ik wel (relatiebeding), maar dat ik als junior consultant (dus heb geen toegang tot interne bedrijfsinformatie) niet van het ene detacheringsbureau naar het andere detacheringbureau mag overstappen als mijn jaarcontract is afgelopen gaat toch wel ver.

Is zo'n voorwaarde gebruikelijk en is het eigenlijk wettelijk wel toegestaan??!

• ted

aAs jou contract afgelopen is, en het word niet verlengd heeft de werkgever toch al geen zicht op hetgene je daarna gaat doen.Een boete van e25000 kan men wel eisen maar als je dat voor de rechter laat komen zal geen rechter daarmee accoord gaan .Er is ook nog wel jurispedentie hieromtrent.Ik zou me in ieder geval geen zorgen maken hierover.

• Cindy

Bij het bedrijf waar ik werk hebben we dat ook.

Het is bij ons ook algemeen bekend dat je dit met een korrel zout moet nemen, want in het verleden zijn er een aantal rechtzaken hieromtrent geweest, en die heeft ons bedrijf allemaal verloren….

• Sjaakie

Ik heb ook een concurrentiebeding bij mijn huidige baas en ga weg, wel heb ik hem een vrijwaring hiervan gevraagd en anders gedreigd met zeven maanden ziektewet (tot mijn contract afloopt) en oorlog of op een nette manier en hij koos voor het laatste.