veel verantwoordelijkheid zonder opleiding

• silvana81

hoi allemaal,

ik wil het volgende voorleggen en graag weten wat jullie ervan vinden:

IK ben nu 1 1/2 jaar werkzaam in een schoenenwinkel als verkoopmedewerkster, maar met de intentie om zo gauw als het mogelijk is de opleiding assistent filiaalleider te volgen.

helaas na 1 1/2 jaar nog steeds geen opleiding, na een jaar kon ik beginnen maar die maand ging ik op huwelijksreis en werd de opleiding verschoven naar januari maar weer helaas in januari te weinig personeelsleden die die opleiding willen doen dus weer verschoven nu naar september 2007.

al die tijd vanaf het begin wordt ik wel gezien als assistent filiaalleider, ik vervang hem in de zomer vakantie (3 weken), tijdens ziekte (2,5 week), vakantie (1 week), aanstaande vakantie (1 week) en aankomende zomer (3 weken), daarnaast sta ik 1 dag in de week in een ander filiaal zodat die leidinggevende een dag vrij heeft.

maar dit allemaal voor een salaris van een verkoopmedewerkster en alleen bij 3 volwaardige weken vervanging krijg ik 40,- bruto (voor 3 weken hé).

in die weken geef ik leiding aan 3 tot 7 medewerksters, verzorg de administratie.

tevens heb ik een minimaal 24-uurs contract maar ik werk gemiddeld 29 á 34 uur (al 1 1/2 jaar)

achtergrond info:

ik heb op mijn 15e tot 17e ook hier gewerkt tijdens mijn opleiding mbo detailhandel verkoopmedewerkster.

• Ron

1.Als je een 24 uurs contract hebt en je werkt er 34 per week,10 uur overwerk schrijven.( daar heb je wettelijk recht op !! )

2.Gesprek aanvragen met manager/filiaalleiding en vragen voor een functioneringsgesprek,aan de hand hiervan kan je aangeven wat je boven schrijft,ook aangeven dat je functie opnieuw benoemd en vastgesteld moet worden op papier !! Einde van het gesprek is dat je meer salaris wilt hebben.Niet bang zijn om hier echt om te vragen !

TiP; bereid je voor en zet alles op papier van te voren zodat je niks vergeet.

Volgens mij is het nog steeds zo,en ook in de detailhandel,dat als je waarneemt voor je leidinggevende daar minimaal een toeslag tegenove rmoet staan.

3.Krijg je dit niet,dan zou ik vertrekken,het laatste wat je doet is werken voor niks !

4.Kom je er helemaal niet uit,wordt dan even lid van de FNV,een telefoontje of emailtje is genoeg naar hun voor informatie wat te doen,let maar op,ze zullen hetzelfde advies geven in grote lijnen.

Laat nog even wat weten.

• silvana81

bedankt voor je reactie,

Ik krijg pas meer salaris als ik die opleiding heb gedaan, zolang ik geen opleiding heb blijf ik mijn oude salaris houden ookal vervang ik mijn leidinggevende daar krijg ik dan 40,- voor extra (voor 3 weken, als ik hem korter dan 3 weken vervang krijg ik geen extra geld)…….ik ben al zo vaak in gesprek gegaan het heeft gewoon geen zin krijg standaard te horen: eerst je opleiding en dan salarisverhoging.

overwerk krijg ik ook wel uitbetaald hoor, maar ik krijg bv geen contract voor 32 uur, blijf dat 24 uurs contract houden.

in augustus wordt mijn contract van bepaalde tijd omgezet in een contract voor onbepaalde tijd en dan ga ik het in ieder geval over mijn uren hebben.

• Ron

Dus met andere woorden,als je hem 14 dagen vervangt in plaats van 15 dagen (even uitgaande van 3 echte weken) dan krijg je niks ?!

Ik vindt dit een rare instelling,je bent wel goed om zijn extra werk te doen,waar ook hij extra studie voor gevolgd heeft en jij niet,maar krijgt dan minder als 3 weken niks.

Overigens vindt ik die 40 euro een lachertje,dat zou bij mij elke 2 dagen zo moeten zijn,sorry,misschien ben ik wat ouder (43) maar dit zou ik niet accepteren,40 eurootjes voor 3 weken vervangen van een chef is puur misbruik van personeel !!

Dat je die overuren uitbetaald krijgt is ok,zo hoort het ook.

Misschien kijk in die tijd eens goed om je heen,en probeer eens uit te vissen hoe het ergens anders is in dezelfde branche.

Wat bedoel je eigenlijk met salarisverhoging na die opleiding,heb je dat al uitgevist ? Is dat salaris voldoende in vergelijking met je opleiding en verantwoordelijkheden ?

• Ron

Is die 40 euro ergens op gebaseerd als je een chef vervangt tijdens zijn vacantie ?

Staat dat bedrag in jullie CAO zo vermeld ?

• joyce

Even over je uren, ook al heb je een contract voor 24 uur als je er standaard meer werkt dan heb je voortaan recht op die meer uren.

Ik zou idd lid worden van de bond, niet om er direct gebruik van te maken maar dan weet je wel wat je rechten en plichten zijn. Dat men je nu niet het salaris geeft dat hoort bij de functie omdat je nog niet over de papieren beschikt is grote onzin (en dan zeg ik het netjes). Ervaring en kennis is veel belangrijker en dat je daar aan voldoet kun je bewijzen omdat ze je wel de verantwoordelijkheid durven te geven.

Meid bent slim, pik het niet. Eis een hoger salaris, en tijdens de vervaning het juiste salaris, en eis je opleiding! Krijg je het niet dan zou ik als ik jou was opzoek gaan naar een betere werkgever. Eentje die je wel waardeerd.

Wordt lid van de bond, tijdelijk een actie dat je bij FNV Bondgenoten (ik weet niet ondere welke bond jij valt) een half jaar lid kunt worden voor maar 25 euro.

Zowie zo betaal je nooit meer dan 1% van je bruto salaris aan contributie.

Suc6

• Ron

De detailhandel cao vindt ik persoonlijk ERG slecht.

Als je bv.ziet wat die meiden verdienen (en jongens) aan een kassa bij de supermarkt,echt ongelooflijk laag ! Al dat gezeik aan je hoofd van die mensen,vreselijk gewoon.

Silvana,heb je eens nagedacht aan de beveiliging/bewaking,als je geen bezwaar hebt met nacht en weekenden werken (2 per maand ) heb je het dubbele netto salaris.

Ook leuk daarbij is dat je vaak OP HET WERK een extra diploma kan halen,ja tijdens je dienst !

Heb het jaren gedaan,heb nu hbo dipoma op zak,gehaald tijdens mijn werk (= geen grap)

• silvana81

heb in de zorg gewerkt (als verzorgende C) en had helemaal genoeg van weekenddiensten/ avonddiensten en nachtdiensten, kreeg wel ort maar er bleef netto niet erg veel meer over dan wat ik nu heb.

ook prive vindt ik het niet leuk om wisseldiensten te hebben.

heb vandaag te horen gekregen dat mijn opleiding in mei gaat starten, is dus een klein pluspuntje.

maar ff over die 40,- dat is standaard maar kan het niet in het cao vinden want daar zijn ze nog steeds mee bezig (denk nu al z'n 2 jaar, ze zijn het ergens nog niet over eens)

en inderdaad het moeten echt 3 weken zijn en geen dag korter……………..vindt het echt belachelijk, heb me er wel bij neergelegd maar ik doe nu gewoon veel minder.

het is echt een leuke winkel, maar geen enkel personeelslid is tevreden.

heb in één maand tijd meegemaakt dat 2 mensen zich hebben ziek gemeld niks van zich lieten horen en uiteindelijk ontslag hebben genomen.

en in een andere winkel werken is zo moeilijk als je al 25 bent, ze nemen liever iemand van 17 a 19 jaar aan…..lekker goedkoop.

bedankt dat jullie allemaal zo meedenken, vakbond is zeker een goed idee maar kan je daar lid van worden als je bedrijf nog geen cao klaar heeft?

• Ron

Juist dan moet je lid worden,een bedrijf zonder CAO is linke boel,ze kunnen alles met het personeel doen in feite onder het mom van “we hebben geen CAO,we zijn bezig er mee”,dan kan een werkgever in feite alles doen en vragen van zijn werknemers.

• janny

hoi Silvana

Helaas werkt het allemaal zo in de detailhandel meid.

Ik werk zelf ook in een winkel en ik vervang ook de ass. filiaalleidster en heb de verantwoording over het bestellen en winkelbeeld.

Helaas krijg ik ook geen cent extra.

En over die cao volgens mij komt er nooit geen vernieuwde Cao's in de detailhandelbranche, wij zitten er ook al een paar jaar op te wachten.

Gelukkig hebben wij het op werk heel leuk en dat is onze drijfveer om gezellig en leuk de klanten te helpen. Die je helaas soms misbruiken alsof je een of ander onderkruipsel bent die het makkelijkste baantje van iedereen heeft.

Nou jongens dat is dus niet zo, het is hard werken in een winkel.

succes en liefs Janny