Belasting overuren

• Thomas

Volgens mij gaat er al jaren een broodje aap verhaal rond waar niets van klopt.

Het gaat namelijk om het verhaal dat het eigenlijk niet zoveel uitmaakt of je voor bepaalde uren 100% of meer (130.105.200%) betaald krijgt omdat je over overuren meer belasting zou moeten betalen.

Bij mijn weten wordt je salaris uiteindelijk op het einde van het jaar opgeteld en vervolgens wordt daar belasting over verrekend (in ieder geval bij mij met een hypotheekaftrek)

Als ik dus 30.000/jaar verdient heb door gewoon iedere week 40 uur te werken of dat ik dat verdient heb door de helft van het jaar te werken met een hoop overuren, of door alleen maar in het weekend met 150/200% uren te werken; dat maakt toch helemaal niets uit?

• menno

He he, gelukkig……iemand die wakker is. Eén klein dingetje……het aantal gewerkte dagen is wel van belang. Hoe meer dagen je werkt, hoe meer franchises (vrijstellingen) je hebt, dus hoe lager de belasting. Dit geldt overigens alleen voor de sociale premies, niet voor de loonbelastingen.

Dus als je 30.000 verdient in alleen de weekenden dan zal je iets meer belasting betalen dan wanneer je dit verdient hebt doordeweek vanwege het mindere aantal gewerkte dagen.

Thomas van vrachtforum???

Groeten Menno

• Thomas

Ben blij dat ik toch niet zo gek ben als dat ik zelf dacht ;-)

Wel nog een vraagje, hoe weet de belastingdienst wanneer ik deze uren gewerkt heb en of ik het desnoods niet op één dag verdiend heb?

Vrachtforum? Hoe raad je dat zo snel, klopt inderdaad

• menno

Via de loonaangifte wordt aan het eind van elke maand aangifte gedaan bij de belastingdienst (voorheen ook UWV, maar dat is nu allemaal ondergebracht bij de belastingdienst). Op deze aangifte geeft de werkgever ook aan hoeveel dagen er gewerkt zijn.

• menno

Oh ja, ik zeg niet dat je niet gek bent hoor………..ik zeg alleen dat je het goed ziet……..over de rest laat ik me niet uit…….gna gna gna

:D:P

Groeten Menno

• dubbelpunt.nl

De zgn. sv-dagen bestaan inmiddels al niet meer. En het maakt in zoverre voor de belasing niet uit of je je salaris op 1 dag of op 260 dagen hebt verdient. Het scheelt weer wel in de sociale verzekeringen, dat lijkt mij vanzelfsprekend.

Het is inderdaad een vrij hardnekkig verhaal dat overuren zwaarder worden belast, dit heeft m.n. te maken met het cascade belastingsysteem dat wij in Nederland kennen.Je krijgt bijvoorbeeld maar 1 keer per betaalperiode een evenredig deel van de loonheffingskorting.

Vriendelijke groet,

www.dubbelpunt.nl