Lease auto

• Migalis

Beste mensen,

Ik krijg eerdaags een nieuwe functie (account manager) bij mijn huidige werkgever en daar hoort ook een lease auto bij. Deze heeft een waarde van 25000 euro en ik ga daar ook privé mee rijden. Naast de bijtelling wordt er 100 euro bruto eigen bijdrage in rekening gebracht. Mijn salaris zal echter met max. 100 euro bruto stijgen en daarnaast ontvang ik een onkostenvergoeding van 50 euro netto. Mijn reiskostenvergoeding van 117 euro netto verlies ik natuurlijk.

Voor mijn gevoel ben ik niet heel goed af, wat vinden jullie?

• autogroentje

Het ligt er natuurlijk aan wat je huidige functie is, want iets over een eventuele verbetering zeggen is op deze manier natuurlijk moeilijk.

Ga je in je functie als account-manager ook nog variabel loon o.b.v. behaalde doelen krijgen?

Gr. autogroentje

• Joyce

Voordeel: natuurlijk geen kosten van tanken, onderhoud, verzekering, afschrijving etc. Maar idd ik vind het erg mager. Want het kost je de bijtelling, en je reiskostenvergoeding. En je zegt dat je salaris MAX. 100 euro zal stijgen….

Ik weet niet hoe het met je verder groei zit de komende jaren, en hoeveel zwaarder deze functie is mbt je huidige functie. Maar het is niet veel.

Misschien mogelijkheid dat je kunt afspreken dat de geen eigen bedrijge hebt?

Of dat je volgend jaar meer zult stijgen, als je goed functioneerd?

gr Joyce

• menno

De Eur 100 eigen bijdrage mag je verrekenen met de fiscale bijtelling. Dus daar wordt je niet armer van. De reiskostenvergoeding vervalt uiteraard want je hebt geen kosten meer vanwege het gebruik van de auto van de baas,

Dus je gaat er 100 euro op vooruit wat betreft salaris + 50 Euro onkostenvergoeding.

Nadeel de bijtelling ( +/- Eur 220 per maand bij 42% tarief). Voordeel eigen autokosten niet meer nodig ( 500 per maand?).

Voorwaarde is dan wel dat je je eigen auto ook echt wegdoet, anders is het niet zo voordelig.

Groeten Menno

• dubbelpunt.nl

Als je je eigen auto niet wegdoet, kan het voorkomen (mits een deugdelijke kilometer registratie) dat je geen bijtelling hoeft toe te passen. Overigens is het berijden van een auto vanwege de werkgever eigenlijk alleen interessant als je zelf ook nieuw zou rijden.

Wat misschien ook een mogelijkheid is, is de leaseauto af te wijzen ten gunste van een kilometervergoeding (max € 0,19 p/km netto)

Vriendelijke groet,

www.dubbelpunt.nl

• menno

Even goed lezen Dubbelpunt: Migalis gaat ook privé rijden in de auto van de baas. Alleen wanneer hij/zij onder de 500 km per jaar zou blijven hoeft er geen fiscale bijtelling plaats te vinden. En dat lijkt me niet het geval.

En waarom is het rijden van een auto van de baas alleen interessant als je zelf ook nieuw zou rijden?! Bijtelling in Migalis' geval is Eur 242 per maand!! Kom op zeg, wat voor auto kost dat nou per maand…… Zelfs een oud gevalletje kost meestal meer. En dan rijdt je nu wel zorgeloos in een nieuwe glimmend modelletje. Paaltje geraakt? Baas betaald. Mankementje? Baas betaalt! Nee, niet voor niets is een auto van de baas zo geliefd……

En de km-vergoeding van Eur 0,19 cent? Ach, als je een benzine-geval voor de deur hebt staan is dat totaal niet interessant. Bij een dieseltje of LPG kan het nog wel eens aardig uitpakken als je veel (30.000 of meer) zakelijke km's rijdt voor de baas. Maar rijk wordt je er niet van, maar dat was ook niet de bedoeling van de regeling.

Accepteer je leasebak nou maar Migalis! Zal je geen spijt van krijgen.

• Migalis

Beste allemaal,

Bedankt voor jullie reacties! Ik ga er inderdaad voor, komende week salarisgesprek, misschien kan ik er nog iets meer uitslepen. Krijg trouwens

ook een mobiel welke volledig betaald wordt dus dat is ook nog een pluspuntje.

Groeten,

Migalis

• Marco

Beste allen;

Ik heb ook een vraagje:

Mijn reiskosten zijn €250/maand.

Ik heb een eigen auto, die aan vervanging toe is.

Als ik dit zelf moet kopen, wordt het een 2e hands (diesel) rond de €22.000.

Nu is mij een lease auto voorgesteld die € 34.000 kost (nieuw, C4 Picasso Grand LB), incl brandstofpas voor Nederland.

Als ik deze lease auto accepteer, vervallen mijn reiskosten en mijn bijtelling is € 262/maand.

De lease auto kost mij dus netto: 250+262 = €512 per maand.

Mijn kosten per maand voor mijn huidige auto zijn nu: verzekering € 40, wegenbelasting €92, brandstof €225 per maand zijn (totaal: €357 per maand).

En dan heb ik het niet over de APK en onderhoud.

Vraag: wat is verstandiger en waarom: de lease auto accepteren (is gewoon een stuk van mijn salaris, voor mijn baan heb ik hem niet echt nodig; ik rijd voor de zaak ongeveer 1000 km/jr en die kan ik nu á €0.19/km declareren) of zelf een auto aanschaffen?

• martijn

Heb laatst dit ook voor mezelf eens nagerekend.

Mijn conclusie in jouw situatie zou zijn: lease auto

Je hebt nl twee belangrijke kostenposten niet meegenomen in je berekening: eerste geef je zelf al aan is onderhoud en tweede is AFSCHRIJVING!

Onderhoud/APK heb ik €25 - €50 per maand rekenen afhankelijk van de staat/betrouwbaarheid van je auto.

Afschrijving tussen de €50 - €100 per maand afhankelijk van type/populariteit auto.

Daarnaast heb je natuurlijk een luxere en nieuwere auto….en minder zorgen (brandstof en onderhoud wordt immers betaald).

——————————————————————————————————————-

Ben er zelf trouwens nog niet uit wat ik zal doen: Bij mij is de vraag zal ik mijn lease auto prive (met bijtelling dus) of niet prive gaan gebruiken.

Mijn lease-auto zou namelijk onze tweede auto zijn (vrouw heeft ook auto nodig) en dus niet echt noodzakelijk. Wij rijden weinig (<10.000 km) prive per jaar en zouden alleen op het type auto (nu groot en duur) van onze prive-auto kunnen besparen.

Volgens mijn berekening zou ik minstens €90 netto per maand kwijt zijn om de lease-auto prive te kunnen gebruiken,mits we zelf een kleinere-goedkopere auto aanschaffen en zoveel mogelijk prive-kilometers in de lease-auto rijden.

Maar ja wel de luxe en gemak van een tweede en heel luxe auto én géén omslachtige kilometerverantwoording voor belastingdienst nodig…..iemand suggesties?

• Piet

Waarom zelfs met een lease auto nog voor een debbeltje op de erste rang zitten!

Wat een luxe probleem…………..

Ik zou het wel weten, kocht zelf een auto en nam die leasebak er ook bij !

Als je toch twijfels hebt in zo'n keuze, heb je toch geld teveel.

De groeten,

Veilig Verkeer Nederland,

Pieter van V.