Heb laatst dit ook voor mezelf eens nagerekend.
Mijn conclusie in jouw situatie zou zijn: lease auto
Je hebt nl twee belangrijke kostenposten niet meegenomen in je berekening: eerste geef je zelf al aan is onderhoud en tweede is AFSCHRIJVING!
Onderhoud/APK heb ik €25 - €50 per maand rekenen afhankelijk van de staat/betrouwbaarheid van je auto.
Afschrijving tussen de €50 - €100 per maand afhankelijk van type/populariteit auto.
Daarnaast heb je natuurlijk een luxere en nieuwere auto….en minder zorgen (brandstof en onderhoud wordt immers betaald).
——————————————————————————————————————-
Ben er zelf trouwens nog niet uit wat ik zal doen: Bij mij is de vraag zal ik mijn lease auto prive (met bijtelling dus) of niet prive gaan gebruiken.
Mijn lease-auto zou namelijk onze tweede auto zijn (vrouw heeft ook auto nodig) en dus niet echt noodzakelijk. Wij rijden weinig (<10.000 km) prive per jaar en zouden alleen op het type auto (nu groot en duur) van onze prive-auto kunnen besparen.
Volgens mijn berekening zou ik minstens €90 netto per maand kwijt zijn om de lease-auto prive te kunnen gebruiken,mits we zelf een kleinere-goedkopere auto aanschaffen en zoveel mogelijk prive-kilometers in de lease-auto rijden.
Maar ja wel de luxe en gemak van een tweede en heel luxe auto én géén omslachtige kilometerverantwoording voor belastingdienst nodig…..iemand suggesties?