Salarisstrookje

• Marissa

Hallo allemaal,

Ik heb zojuist te horen gekregen dat ze me graag willen hebben bij een nieuw bedrijf. Alleen vragen ze naar een kopie van mijn huidige salaris… Kan iemand me vertellen of dit überhaupt wel mag? Ben ik verplicht om mijn eventuele nieuwe werkgever mijn huidige salaris strook te geven? Ik heb namelijk geen zin dat ze mijn huidige salaris zien, want een van de redenen dat ik weg wil bij mijn huidige baas is het lage salaris!!

Alvast bedankt!

Groetjes

Marissa

• Monique

Is niets raars aan, is tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld om aan je toekomstige werkgever je oude loonstrookje te laten zien. De inhoudig zijn per werkgever verschillend, dus om netto een goed beeld te hebben vragen ze dan naar je loonstrook. Gewoon open kaart spelen is naar mijn idee het beste om te doen, helemaal als je opnieuw gaat beginnen bij een nieuwe werkgever.

Je had toch aan kunnen geven dat het salaris wat laag was bij je oude werkgever?

• joyce

Het lijkt idd “normaal” want de meeste werkgevers vragen er idd om. Maar het mag eigenlijk niet.

Maar goed hoe te reageren, zeg je de waarheid (dus dat men het niet mag vragen, of dat je het niet wilt geven) dan denkt men al snel dat je een beter weter bent…

Zeg je de echte waarheid, dus dat je gelogen hebt over je huidige salaris … dan ben je dus een leugenaar.

Heb je geen vorig salaris genoemt, rustig laten zien. Men is immer accoord gegaan met het door jullie afgesproken salaris. Vraag dan ook waarom men het salarisstrookje wil zien.

suc6

• Sjaak

Niet laten zien ze hebben je maar te vertrouwen en betalen wat jullie zijn overeen gekomen.

• Piet

Ben het hier niet mee eens Joyce.

Maar dat moet kunnen dacht ik.

Natuurlijk mag een werkgever vragen naar een salarisstrook. En natuurlijk heeft dit allemaal niets te maken met niet mogen.

Allemaal flauwekul.

Ben het met de reden van Luca eens, er bestaan verschillen in werknemer premies, pensioeninhoudingen e.d. Eern werkgever kan en mag altijd vragen om een salarisstrook.

• joyce

Hoi Piet,

tuurlijk hoef je het niet me eens te zijn. Maar ik blijf bij mijn standpunt dat ik ergens gelezen heb (in een of ander bladje van de FNV Bond) dat het niet mocht. Net als vragen als je lang niet gewerkt hebt of je ziek bent geweest en zoja wat je dan had. Dat ik dit onthouden heb komt omdat ik toen zelf in deze situatie zat.

gr

• Marialouisa

Feitelijk heeft de nieuwe werkgever niks te maken met je ouwe salarisstrook, dat zijn privégegevens. Bovendien slaat het nergens op. Je salaris hoort gebaseerd te zijn op wat het bedrijf jou waard vind binnen de functie en niet op je vorige verdienste.

Er mag zo veel niet. Vragen of je zwanger wilt worden, bijvoorbeeld. Vooral bij vrouwen rond de 30 een hekel punt bij een sollicitatie. Je bent dan bijna verplicht om te liegen want anders heb je nog de kans dat ze je niet aannemen omdat je een kinderwens hebt

• Sander

Idd, Joyce denkt te veel in wat mag en niet mag. De vraag is of je er antwoord op geeft of niet en dat is geheel aan jou. Dus als je hebt gelogen over je vorige salaris zal ik geen salarisstrook overhandigen. Als je niet gelogen hebt, dan is het geen bezwaar lijkt mij.

• Tineke

Ik zit met hetzelfde dilemma.

Na 25 werkervaring op HBO-gebied heb ik een aantal maanden werkloos thuis gezeten. Om er toch weer tussen te komen heb ik een baan aanvaard op MBO-niveau. Ondertussen ben ik wel blijven solliciteren.

Nu kan ik een hele leuke baan krijgen, weer op HBO-niveau. Nieuwe werkgever vraagt ook mijn huidige salarisstrook en wil mij op basis van deze gegevens inschalen.

Ik heb al aangegeven dat ik dat heel vreemd vind, want het zijn compleet andere functies en ik wil natuurlijk langzamerhand terug naar mijn salaris wat ik vroeger verdiende. Ook aangegeven dat er beter naar mijn salarisstrook van een jaar geleden kan worden gekeken.

Graag advies.

• Marialouisa

Ik denk dat je goed hebt aangegeven wat je wilt. Bovendien lijkt mij dat je een salariseis neer kan leggen, op basis van je oude hbo baan of wat jij denkt dat deze baan waard is in plaats van oude salarissen. Vraag naar de argumenten van de werkgever waarom hij/zij het salaris wil baseren op mbo gegevens en niet op functiewaardering. Daarnaast denk ik dat je je af moet vragen of deze salariskwestie de toekomstige werkrelatie in de weg gaat staan( dat is natuurlijk zeer persoonlijk). Als ze je echt willen hebben voor de baan dan heb je “macht”, staan er nog 15 achter je die ook in aanmerking kunnen komen dan is dat wat minder natuurlijk. Uiteindelijk is een een beetje een spel en ligt het er ook een beetje aan hoe je het gaat spelen. Mijn uitgangspunt is altijd dat ik meer wil verdienen dan de huidige baan (met vergelijkbaar nivo uiteraard). Als je toekomstige werkgever vast blijft houden aan je “mbo salarisstrookje” moet je je misschien ook afvragen of deze werkgever geschikt is voor jou.Succes