werkgeverslasten bonus

• Isabel

Wie kan mij vertellen wat de werkgevers- en werknemerslasten over een bonusuitkering zijn?

Stel je krijgt ? 1000 bruto van de werkgever

Ik weet dat je er i.i.g. geen pensioen% over betaalt. Hoe zit het met de loonheffing, is dat een hoger percentage? En de sociale lasten betaal je die er ook nog over?

En wat kost een bruto uitkering een werkgever?

Ik wil nl. een salarisverhoging vragen maar als ze dat afwijzen een voorstel doen voor een bonus. Ik heb zeer goede beoordelingen en verdien eindelijk wel eens een verhoging maar ik wil niet het onderste uit de kan halen bij mijn bedrijf dat net uit een dal kruipt vandaar het idee van een bonus. Ik een beetje blij en m'n werkgever heeft niet maandelijks hogere lasten.

Als ik een beetje goed beslagen ten ijs kom scheelt het misschien.

Alvast bedankt!

Is

• menno

*Bonus komt bovenop je loon, dus je betaalt daar het hoogste tarief over waar jij in valt.

*Een bonus mag niet vastegelegd worden in een contract, want dan zou het vast loon zijn waarover wel pensioenpremies moet worden betaald.

* sociale lasten en loonheffing zijn 1 tarief (eerste schijven vooral soc.lasten en hogere schijven vooral of helemaal loonbelasting)

* het kost de werkgever ook sociale lasten, het werkgeversgedeelte. Schat in dat een bonus van 1000 euro de werkgever zo'n 1200 à 1350 eur kost

Nadelen van bonus: je krijgt er geen hypotheek op (geen vast loonbestandsdeel), je krijgt er geen ww uitkering over mocht je werkloos worden, je kan geen bonus eisen want contractueel niet vastgelegd.

Succes met de onderhandelingen!

• Isabel

Menno,

Begrepen, dank je wel voor je uitgebreide antwoord. Een hypotheek heb ik al en de overige voorwaarden zijn me duidelijk!

Thanx!

Is