contract vraag

• Peter

Is het mogelijk om in een vast contract een clausule te plaatsen, waarin staat dat “Ieder der partijen te allen tijde bevoegd is om het contract door schriftelijke opzegging te doen eindigen, met inachtneming van de wettelijke vereiste opzegtermijn”?

Op mij komt het namelijk over dat je ieder moment ontslagen kunt worden. Ik heb zo'n contract aangeboden gekregen, vandaar die vraag.

• BeBo

Met in achtneming van de wettelijke vereiste opzegtermijn……….

Ik denk dat dat wel mag,

jij mag dus met een maand opzeggen,

het bedrijf pas op het moment dat het contract afloopt!

Lijkt mij wel okee hoor!

• Noa

Bij mij staat er ook zo'n regel in maar dan met twee maanden opzegtermijn voor beide partijen. Volgens mij is er niets mis mee, het is en blijft een vast contract volgens mij.

• menno

Dit is een standaardzin die in veel contracten gebruikt wordt. Niets mis mee hoor. Je kan niet zomaar ontslagen worden, ervanuitgaande dat je proeftijd afgelopen is. Want in je proeftijd kan je wel “zomaar” ontslagen worden. Daarna geldt de wettelijke opzegtermijn voor beide partijen.

• Peter

Bedankt allemaal. Ik had zo'n zin nog niet eerder in een contract gezien, vandaar mijn vraag. Ik ga er dan ook voor.

• Joyce

Hoi Peter,

Ik ben het niet eens met de rest. Ik lees idd dat men geen duidelijke reden hoeft te hebben om je te ontslaan. Wat met een vast contract wel is (men moet dan toestemming hebben van het CWI).

Ik lees: Baas wil je niet meer (om wat voor reden ook), hij zegt je ontslag aan en na het wettelijk termijn sta je op straat…

Ik zou gewoon vragen om deze regel te laten verwijderen. Want als het waar is wat de rest zegt, wat heeft deze regel dan voor toegevoegde waarde???

Joyce

• menno

Dit is een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd (einddatum genoemd) of voor onbepaalde tijd. Men kan een contract niet verlengen (soort ontslag dus) of als men een contract eerder dan de genoemde einddatum wilt ontbinden (of als er geen einddatum is, dus een contract voor onbepaalde tijd) zal een werkgever altijd een ontslagvergunning moeten krijgen. Dat kan via het CWI óf via de rechter. Dáár slaat deze zin op in je contract.

Als die vergunning er is kan het contract ontbonden worden.Echter, dat wil niet zeggen dat er geen compensatie is voor de werknemer. Wanneer deze zelf ernstig schuldig is aan het ontbinden van het contract zal er geen vergoeding komen. Als er andere redenen zijn (economische bijvoorbeeld) dan zal de rechter een ontslagvergoeding vaststellen (x aantal maanden doorbetaald krijgen meestal zonder dat je hoeft te komen werken, afhankelijk van de lengte van het dienstverband). Bij massa ontslagen volgt er meestal een sociaal plan, wat i.s.m. de vakbonden wordt opgesteld.

Je kan in NL dus niet “zomaar” ontslagen worden zonder enige compensatie. De werknemer is over het algemeen vrij goed beschermd. Deze zin in je contract doet daar niets aan af maar wijst daar juist op. De woorden wettelijke termijn zijn cruciaal.

• Joyce

Menno, Peter praat over een vast contract. Dus contract voor onbepaalde tijd…