loonverschil per regio

• Gast

Hallo.

Even een tweetal vragen.

In vacatures zie je vaak een marktconform salaris staan. Nu hoef ik niet weg bij mijn baas; maar ik ben wel ergens benieuwd naar.

Of het terecht is of niet, hoef ik geen discussie over. Maar hoeveel procent wordt er in het algemeen meer verdiend (t.o.v. de CAO) in de randstad. Ik heb een HBO opleiding en doe kantoorwerk, niet leidinggevend met 4 jaar werkervaring.

Vraag 2: Bij ons lopen een aantal vacatures waar niet op gereageerd wordt. Daar wil ik binnenkort ook op inspringen; maar is daar ook een percentage-richtlijn voor? Of is het maar hoe brutaal je bent. Ik wil me niet helemaal uit de markt prijzen (omdat ik ook al de regio (uit vraag 1) aan de kaak wil stellen)…..

Kom alsjeblieft niet met de vraag om meer gedetailleerde informatie; ik wil het graag een beetje algemeen houden; zodat andere mensen ook wat aan dit topic hebben…

• menno

Denk inderdaad dat de lonen in de Randstad wat hoger liggen dan in andere regio's. Maar dat moet ook wel! Want de kosten van levensonderhoud, vooral wonen, zijn hoger dan in andere delen van het land. Generaliserend gesproken dan.

Mij is niet bekend dat er boven CAO betaald wordt, ook niet in de Randstad. Het zijn

vooral de niet Cao gebonden lonen die wat hoger zijn.

Wat je bedoelt met “de regio Randstad aan de kaak te willen stellen” is mij een raadsel. Wat is er mis mee dan? Want zo klinkt het een beetje vind ik. Bedenk wel dat ongeveer 50% van ons BNP in de Randstad wordt verdiend en een nog hoger percentage van de totale belastinginkomsten (vooral Vpb) uit de Randstad komt. En dat terwijl er ongeveer 5 à 6 miljoen mensen wonen, dus zo'n 35% van het totaal.

Kortom, de Randstad is de kurk waarop NL drijft! En subsidieert daarmee minder welvarende regio's als Groningen en Limburg. Waar wij dan weer op vakantie gaan vanwege het natuurschoon (ja, ook Groningen vind ik mooi) wat hier nogal ontbreekt. Is toch prima zo?