vakantiegeld in Transportsector

• karin

In de tranportsector is het salaris van periode 4 (betaling per 4 weken) bepalend voor de berekening van het vakantiegeld.

fullttime

Dus verdien je in periode 4 E 1800 X 13 = 23400 x 8% = E 1872

Nu ga ik per periode 9 parttime werken, als mijn salaris van periode 4 bepalend is, blijft mijn vakantiegeld dan ongewijzigd?

Als ik de transport CAO lees (artikel 69) kom ik tot deze conclusie, maar vind ik het moeilijk te geloven!

Wie kan me uit de brand helpen?

• Joyce

je zegt het zelf al…

als jij 13 periode's loon ontvangt en va periode 9 parttime gaat werken is het:

(8 periode's x 1800 euro =) 14.400 + (5 periode's x 900 euro =) 4.500 = 19.900 p.jr * 8% = 1.592,–

Want simpel gezegt, je bouwt 8% op over ieder gewerkt uur.

• karin

Oke,

Maar in de CAO staat dat het salaris van periode 4 bepalend is.

Als dat salaris nu fulltime 1800 is, maakt het toch niet uit wat er in de periodes erna gebeurt.

Als ik in periode 10 2500 zou gaan verdienen, wordt mijn vakantiegeld toch ook niet opnieuw berekend…….

MIsschien staat het niet duidelijk in de TLN cao

• Karin

Misschien moet ik er bij zeggen dat het vakantiegeld in periode 5 voor het hele jaar betaald wordt, voor 8 periode vooruit dus……

In periode 5 weet je dan nog niet dat dat in periode 8 parttime gaat werken…….en volgens de CAO is het functieloon van periode 4 bepalend……..

Dus 7 X Fulltime + 6 X Parttime gaat niet op in periode 4 simpelweg omdat je dat dan nog niet weet.

En dan staat er nu in de CAO dat het functieloon van periode 4 bepalend is?!?!?

Daarom als ik dan in periode 10 bijv. 2500 ga verdienen, wordt er in december toch ook geen extra vakantiegeld uitbetaald, dat kan immers niet als het salaris van periode 4 bepalend is voor de berekening van het vakantiegeld.

Joyce, ken jij de TLN CAO?

• menno

De transportsector is bij mijn weten de enige sector waarin vakantiegeld vooruit betaald wordt, dus over nog te ontvangen TOEKOMSTIG loon (hele kromme regeling, waar veel salarisprogramma's niet uitkomen).

Zoals jij het beschrijft Karin klopt het. Je ontvangt het volle pond vakantiegeld omdat periode 4 bepalend is. Echter, aan het eind van het jaar blijkt dat je teveel vakantiegeld ontvangen hebt. Want dán pas weet je echt waar je recht op had (daarom is vakantiegeld uitbetalen over toekomstig loon ook zo onhandig! Het zou ook nog zo kunnen zijn dan je in september ontslag neemt. Ook dan heb je teveel gehad).

Wat er dus zal gebeuren is dat er een afrekening plaatsvindt over het teveel ontvangen vakantiegeld in periode 13. Hou daar dus alvast rekening mee!

Groeten Menno