planner thuiszorg

• Astrid

HAHA 2x

was zeker storing was neit doorgekomen

• doortje

Zou het een goede vraag zijn tijdens mijn sollicitatiegesprek om een dag mee te mogen lopen in de thuiszorg? Of is dat verboden? Ik zou (als ik planner in de thuiszorg zou zijn/worden) heel graag een dag mee willen lopen met iemand uit de thuiszorg, zodat ik meer inzicht zou krijgen in de werkzaamheden die men moet verrichten, de tijd die ervoor staat, de reistijd naar de adressen van de mensen toe, etc. om meer inzicht te krijgen hoe ik precies moet plannen! Het moet natuurlijk wel allemaal reeel zijn, en zowel de mensen die thuiszorg krijgen, als degenen die het verrichtten hebben daar voldoende tijd voor nodig. Als je strak in gaat plannen, levert dit aan beide kanten veel stress op. Niet fijn voor de patienten , maar ook niet voor de verpleegkundigen/verzorgenden. Zou ik dit mogen vragen tijdens het gesprek? Of is dat onhandig, laat ik hiermee zien dat ik niet capabel genoeg ben? Ik vind het moeilijk. Ik ben goed in plannen en dingen inroosteren, dat zeker, maar het is natuurlijk iets anders om transporten in te plannen, of om met mensen te werken. Je kunt mensen niet behandelen als materialen die verplaatst moeten worden van A naar B. Logisch gezien komt het op hetzelfde neer, maar de ene patient zal meer zorg en tijd verlangen dan de ander? Dat moet natuurlijk wel ingeplant worden, of staan er allemaal standaard tijden voor, net als in de transportwereld? Krijgt iedereen gewoon een half uur of een uur per dag? Dat zijn vragen die ik wel zal stellen, maar ik vraag me af of ik dan erg dom overkom? Je kunt pas echt goed plannen als je in de praktijk een keer hebt meegelopen, dat is echt zo! Maar ik weet niet wat de normale gang van zaken is, als je planner wordt in de thuiszorg. In welke regio werk jij eigenlijk? Volgens mij rommelt het zo'n beetje in alle regio's wat betreft thuiszorg. In Amsterdam zitten heel veel mensen zonder thuiszorg, en wordt het eerst met mantelzorg opgelost. Niet fijn voor de familie , maar ook zeker niet voor de patienten. Grt

• Astrid

Hoi

Bij ons staan er vaste tijden voor.

BV Kousen aantrekken 10 min. Wasbeurt 25 min.

Maar alles wordt neit echt op tijd gedaan. Je krijgt een rijtje mee voor de ochtend en die moet je nalopen. Meestal zijn dat je vaste clienten.

Alleen wanneer er iemand vrij of ziek is moet ej dat wegplannen. Meelopen is niet echt nodig, zal wel punten scoren bij je sollicitatie. Gewoon vragen dus.

En de vragen die je net op noemde gewoon vragen.

• Planman

2000 euro. Ik hoop niet dat iedere planner cq coördinator zich voor deze bedragen laat strikken.

Stelregel:

Planner cq coördinator die invuloefeningen doet: 1800 tot 2000 euro

Planner cq coördinator die adhoq en projecten kan inplannen: 2000 tot 2400 euro

Planner cq coördinator met invloed, commercieel is, beslissingen mag nemen en dit ook doet: 2400 tot 2800 euro als basis (ex. overwerk).

Er zijn genoeg planners die dit doen om niet meer op de werkvloer hoeven te staan en het allang best vinden. Dit is niet goed voor de beroepsgroep. Laat je niet afschepen met een te laag salaris als je draagvlak bij de in te delen jongens hebt, je werk meer dan goed doet, het bedrijf veel geld bespaard.

Dit onderstaande heb ik in een eerder bericht geschreven. Dit zijn bedragen voor het bedrijfsleven. Voor de thuiszorg is het veel lager omdat de planner daar naar mijn inzien niet echt serieus genomen wordt. Dit komt doordat er in de gezondheidzorg een geiten wollen sokken sfeer heerst. Dit bedoel ik niet zo onaardig als het lijkt. Ook is er nogal een vorm van “roeping”. Dit alles gecombineerd met een niet capabel management en veel bezuinigingen en zie, je beloning is te laag. Zorg er ook voor dat je van het werk geen invuloefeningen maakt. Ik heb een paar projecten gedaan bij bedrijven om de planning te stroomlijnen en reorganiseren. De meest voorkomende fout is te denken dat goed plannen te leren is. Plannen is iets wat je kan of niet kan. ik heb gewerkt met planners op HBO+ niveau … Theoretisch klopte alles. In de praktijk kwam er niets van terecht. Het is een combi van stressbestendigheid, mensenkennis, communicatie en durf om je wil op te leggen zonder de persoon het gevoel te geven iets te moeten.

Iedere planner zou op zijn tijd zich weer door een communicatie adviseur laten checken of je in de tijd geen eigenaardigheden hebt opgelopen. Ook een communicatie cursus en workshops kunnen je helpen jezelf te verbeteren. Maar nogmaals plannen leer je niet. Het moet er al inzitten.

Hieronder een reactie van mij op een andere planner / coördinator:

Stap na je eerste baan als planner na 2 of 3 jaar over naar een nieuwe werkgever.

Mijn verdiensten op dit moment:

3000 euro, auto, laptop, telefoon (zonder gezeur over privé belkosten), 13e maand en een bonus over de efficiëntie besparingen. Dit komt neer op ongeveer 45000 euro op jaarbasis.

Wat moet ik hiervoor doen (anders gaan we appels met peren vergelijken):

MA t/m VR van 0800 tot 1800 uur op de zaak

Telefonisch bereikbaar voor de klant en personeel (7 dagen per week)

Tussen de 70 en 100 man inplannen

Werk bij een druk bedrijf

Beslissing bevoegd op management niveau

Lid MT bij bedrijf met kleine top (5 man)

Graag zou ik meer willen weten van andere planners. Bijvoorbeeld of de verdiensten bij grotere bedrijven beter zijn en of er voorwaarden en regelingen zijn die ik nu niet heb.

• Aart

Hoi Doortje.

Is het misschien een uitdaging om planner te worden via Compplan.

Wij zijn een bedrijf dat planner uitzet in Nederland bij zorginstellingen.

Via de site van Compplan.nl kan je de bijzonderheden vinden.

Het is heel afwisselend, omdat je niet constant op 1 plaats zit.

Succes. Mvrgr. Aart