Inkomen versus Hypotheek

• Marieke

Wij willen een hypotheek afsluiten van 390.000,– (nieuwbouwhuis) en verdienen samen 65.000,– bruto p/jr. (beide 30 jr. oud, man werkt 5 dgn. en vrouw werkt 2 dgn. p/wk.) Ik ben benieuwd of het in verhouding is, en hoe jullie zitten?? Wij twijfelen namelijk nogal of het verstandig is.

(maandlast voor het huis wordt ongeveer 1100,– netto/pmnd. en de inkomens samen zijn ongeveer 2900,– netto pmnd, voor 1800,– p/mnd dien je dus nog alles te moeten doen, v.b. gas, water, licht, verzekeringen, autokosten, boodschappen, etc.)

Ik ben héél benieuwd!

• Jessie

Je wil niet eens weten hoe ik zit.Sjeee ,mens je hebt 1800 euro per maand over!Snap nie eens dat je daar over na moet denken.Ik heb de helft van wat jij overhoud en ik moet daar alles van doen………

• kees

6x je bruto inkomen voor een hypotheek lijkt mij vrij veel .En 1800 per maand overhouden is voor de één heel veel en voor de ander weer heel weinig.Het is natuurlijk maar net wat voor uitgave patroon je nu hebt.Je kan wel denken van “oh dan hoeven we maar 500 meer te betalen als nu” ( ik noem maar een voorbeeld) .Maar één ding moet je niet vergeten: het is makkelijker om rood te komen staan dan om wat te sparen.

Ikzelf verdien samen met mijn vriendin ook ongeveer e2900 netto en heb een hypotheek van e525.Maar om nou te zeggen dat wij elke maand bakken met geld overhouden,absoluut niet.

• Joop

Wij hebben samen een inkomen van ongeveer 68.000 bruto per jaar (beide fulltime).

Wij hebben onlangs een hypotheek genomen van 320.000 (ongeveer 1000 euro netto per maand). Per maand komt er ongeveer 3200 netto binnen, waardoor we 2200 netto te besteden hebben. Hypotheek is genomen met de wetenschap dat we samen, bij normaal functioren, doorgroeien naar ongeveer 80.000 bruto per jaar.

Of jij het in de maand kan redden hangt natuurlijk af van je overige vaste lasten. Maar volgens mij moet het wel kunnen.

• Sander

Wij hebben een hypotheek van 380000 euro (netto maandlast van 1200euro).

Zijn beide 29 jaar en hebben een gezamenlijk inkomen van 77.000 bruto, wat neerkomt op 3900 netto in de maand. De 2700 die we kunnen besteden aan overige zaken gaat maandelijks bijna op. We hebben dan ook ieder een leuke auto, gaan regelmatig uit eten en hebben een kindje van 1 die het nodige kost.

• teletascha

Ik vind 1800 euro per maand voor de overige niet-woonkosten nog erg veel voor 2 personen. Ik denk dat 95% van de Nederlandse gezinnen met minder moet rondkomen.

• D

Hoi,

Ik denk dat het niet verstandig is! Wij hebben hetzelfde inkomen en ook nieuwbouw gekocht. Straks kom ik uit op een maandlaast ( buiten de hypotheek om ) van

€ 1700.

Dit bestaat uit: G/W/L, 2x autokosten, benzine, verzekering etc, gemeente belastingen, 2x ziektekosten, diverse verzekeringen, telefoonkosten, internetkosten en boodschappen.

Er zijn absoluut mensen die het met veel minder moeten doen, natuurlijk. Maar je moet gewoon kijken naar je eigen situatie en niet kijken naar wat anderen wel of niet te besteden hebben. Het gaat om jullie toch?

Ga maar eens een lijstje maken zou ik zeggen met alles wat je kan bedenken en hang daar een prijskaartje aan. Ik heb persoonlijk alles aan de ruime kant genomen, zodat het mee kan vallen. Onze hypotheek valt aanzienlijk lager uit dan die van jullie, dus wij gaan het makkelijk redden. Je moet ook kijken naar je netto loon he en niet zozeer bruto denk ik. Niet voor de hyp. berekening, maar wel voor je nettomaandlasten, want daar draait het uiteindelijk om.

Succes!

• BeBo

Denk dat je zelf heel goed weet wat je wel of niet aan zal kunnen.

Bedoel: hoeveel meer is het dan wat je nu verwoond aan huur/hypotheek.

Hoe makkelijk spaar je nu? En Spaar je nu meer dan dat verschil.

Houd er rekening mee dat een grotere woning ook betekend dat de overige lasten zoals verzekeringen en gas licht en misschien water ook omhoog gaan!

En, weet niet hoor, maar mochten jullie aan kinderen willen beginnen, zou je eventueel minder kunnen gaan werken (kan zijn dat je dan niet minder wilt gaan werken, maar soms kunnen kinderen je voor ongedwongen feiten zetten helaas)

Denk daar even over na……..

Maar zet ook aan de plus kant:

“Meer woongenot” en weet niet hoe hoog dat op jouw lijstje is, bij mij was dat hoog!

Hier rond de 3000-3200 binnen per maand (ex extra overwerktoeslagen die we vakantie etc gebruiken)

Wij hebben destijds een Hypotheek afgesloten met flexibel inleg…..minimaal 600 netto per maand, max wat we willen………

Komt omdat wij wel hele hoge hypo hebben, maar daartegen over op een spaarrekening onze overwaarde van de vorige woning en gewoon spaargeld.