Betere alternatieven om overuren te laten vergoeden

• Sjoerd

Graag zou ik eens willen weten of jullie betere alternatieven weten om overuren te laten vergoeden, want overuren worden extra belast waardoor ik op hetzelfde normale uurloon uitkom?

• femke

Hallo Sjoerd,

Het beste is om vrije tijd ervoor terug te vragen, verrekend met een overurenfactor. Voorbeeld: als je overuren in het weekend 150% meetellen, neem dan in overleg met je leidinggevende anderhalf keer zoveel vrije tijd. De waarde van je vrije uren zijn hoger dan het nettobedrag wat je uitgekeerd zou krijgen.

Je kunt de brutowaarde van je overuren ook met kosten verrekenen die je voor het bedrijf maakt, bijvoorbeeld de auto van de zaak, telefoon, contributies e.d.

Ook kun je kijken of je de brutowaarde kunt gebruiken voor extra opbouw van je pensioen of verlof (denk aan levensloop en zulke regelingen). De belastingdienst gaat soepel om met stortingen voor je pensioenopbouw.

In overleg met je bedrijf kun je ook regelen dat de brutowaarde van je opgespaarde overuren als een (eenmalige) schenking worden gestort voor ‘een goed doel’, bijvoorbeeld de sponsoring van je sportclub onder voorwaarde dat je zelf geen contributie meer hoeft te betalen aan de club.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Groet,

Femke

• Sjoerd

Beste Femke,

Bedankt voor je uitstekend goede reactie!

Hier heb ik wat aan, want heb nooit aan deze zaken gedacht.

Zijn er nog andere mensen die ook goede tips/adviezen tbv alternatieve vergoedingen van overwerk hebben?

Groeten Sjoerd