Maandelijks betalen van vakantiegeld

• Marcel

Medewerkers hebben recht op 8% vakantiegeld per jaar. Dit wordt bij ons in de maand mei uitbetaald. Voor 1 medewerker heeft men besloten 1/12 deel van het vakantiegeld maandelijks uit te betalen. Men heeft dat gedaan door het vaste maandsalaris met 8% te verhogen en dát bedrag als maandsalaris in de arbeidsovereenkomst én op de loonstrook te vermelden. Kan de medewerker nu alsnog 8% vakantiegeld claimen? Zijn hierover rechtzaken of jurisprudentie bekend? En waar kan ik die vinden?

• Alice

misschien kun je je beter richten tot de salarisadministrateurs van nederland.

op www. salarisadministratie.nu op het forum aldaar zul je een goed antwoord krijgen.

• Joyce

Volgens mij wel, als verder in de overeenkomst geen verklaring is te vinden hoe het salaris is opgebouwd.

Maar of het slim is… zal zeker de werksfeer flink verstoren.

• Monique

Ben van mening dat er niet nog eens in mei 8% vakantiegeld geclaimd kan worden.

Er is overeengekomen het vakantiegeld in 12 delen te betalen, dus 0,66% bijtellen bij het bruto maandsalaris. Als de werknemer de arbeidsovereenkomst ondertekend heeft, geeft hij aan het met de inhoud eens te zijn. In de CAO zal echter staan dat het vakantiegeld in mei betaald wordt, in dit geval is het zo dat de arbeidsovereenkomst voor de CAO gaat. De werknemer krijgt waar hij recht op heeft, nl. 8% vakantiegeld, en kan dan ook niet nog eens claimen mei vakantiegeld te ontvangen.

Monique

• Joyce

Monique ben het helemaal met je eens, maar de vraag van Marcel was wat als het niet expleciet vermeld staat in het contract dat het afgesproken salaris incl. die 8% is….

Maar zoals ik al zei, ik zou het niet op de spits drijven.

• Marcel

Bedankt voor de reacties, we hebben het zo opgelost dat het maandelijkse vakantiegeld gescheiden van de vaste salaris wordt betaald en dit ook al zodanig in de arbeidsovereenkomst wordt vermeld.

• Sjonnie

Ja joyce, hij moet gewoon in juni zeggen dat hij in tegenstelling tot de anderen in mei geen vakantiegeld heeft gehad. Trapt de baas volgens mij ook wel gewoon in.

• Joyce

Sjonnie, ben je hier nu om de mensen te helpen of alleen maar om sarcastisch te zijn? Hou aub op met de boel te verzieken!

• Lars

Ach Joyce laat hem toch…..gewoon negeren is de beste remedie….