verlaging brutoloon door fietsregeling of vakantiedagen kopen

• aba

Wie kan mij vertellen over welk brutoloon je de jaarlijkse loonsverhoging moet berekenen in het geval als je meedoet aan een fietsregeling en/of vakantiedagen kopen.

Via genoemde regelingen wordt het brutoloon nl. tijdelijk verlaagd en doe je afstand van loon.

Bereken ik nu bv. 3% over het echte brutoloon of over het tijdelijk brutoloon en waar kan ik eventueel info daarover vinden.

Alvast vriendelijk bedankt voor uw hulp.

• joyce

Ik dacht dat de fietsregeling niet meer bestond….

• Mark

Handboek loonbelasting, onderwerp fiets voor woon-werk verkeer

Bestaat dus gewoon.

• Jan

Dit is afhankelijk van hoe de voorwaarden in de regeling zijn opgenomen. Wanneer expliciet in de regeling is opgenomen dat verlaging van het salaris vanwege het fietsenplan doorwerkt in de uitbetaling van vakantiegeld, overuren, 13de maand etc. moet je dit toepassen.

Over deze materie wordt door veel collega's (salarisadministrateurs) te licht gedacht.

Vraag advies bij een deskundige. Maak concrete afspraken met de fiscus en laat het reglement vooraf toetsen (ook al geeft dat niet altijd een 100% waterdichte garantie)

In een artikel van het vakblad “aanspraak” (mei 2005 geschreven door M. Heuts werkzaam bij Deloitte Human Capital Tax te Eindhoven) wordt o.a. gezegd:

" Om de realiteitswaarde van de ruil van beloningsbestanddelen te waarborgen, moet de verlaging van de brutoloonbestanddelen in ieder geval structurel zijn, en voorts mag alleen nog te genieten (toekomstig) loon worden ingeleverd. dat betent dus enerzijds dat het verlagen van bijv. het maandloon in principe moet doorwerken in de hoogte van onder meer de vakantietoeslag en de eindejaarsuitkering, .

Verder:

"Pensioenopbouw hoerft overigens niet altijd te lijden onder deelname aan het cafetariamodel. Zo lang de werknemer niet meer dan 30% van zijn oorspronkelijke pensioengrondslag inlevert, in ruil voor bepaalde in een besluit genoemde vergoedingen en verstrekkingen mag het pensioen onder voorwaarden oer het oude loon worden opgeouwd.

Nog verder

“Veel werkgevers nemen de moeite om hun cafetariamodel formeel tip-top in orde te hebben en laten het plan zelfs ccorderen door de fiscus. Pas op dat het daar niet bij blijft, en voorkom dat de in het plan opgestelde regels met voeten worden getreden. Dus geen salarisverhogingen en vakantietoeslagen berekenen over het oude loon en niet met terugwerkende kracht afzien van al genoten loonbestanddelen….”

Veel succes.

• jan

Klein nabrandertje:

Wij bieden ook de mogelijkheid om tegen inleveren van o.a. salaris bijv. deel te nemen aan het fietsenplan, aankopen extra vakantiedagen.

Mijn advies is ALTIJD: NOOIT MET SALARIS.

Het niet instand houden van het basissalaris heeft gevolgen voor:

uurloon, vakantiegeld; eindejaarsuitkering; ploegentoeslag etc.. Maar wat te denken aan toekomstige sociale uitkeringen?

Raadt het gewoon af. Mijn advies aan werkgevers zou zijn: Neem de mogelijkheid van het inleveren van salaris niet eens op in je reglement. Maar dat zullen de bonden waarschijnlijk als onprettig ervaren.

• Jel

Bij ons op kantoor worden de vakantiedagen die je koopt (max 4 dagen) van je vakantiegeld afgehaald in mei. Dan heeft het dus geen consequenties voor je salaris lijkt mij?