proeftijd

• karel

Hallo,weet iemand hoe het zit met de proeftijd in de levensmiddelenbranche?Ik heb een half jaar contract gekregen met 2 maanden proeftijd.Volgens mij klopt er hier iets niet.Ik dacht altijd dat men 1 maand proeftijd had,en 2 maanden bij een contract voor onbepaalde tijd of langer dan 2 jaar.Bij een contract voor een half jaar is toch het maximum 1 maand?Is er iemand die het zeker weet.Ik kon op internet verder ook niks vinden hierover….Het uitzendburo en het CWI wisten het ook niet.Ik werk niet voor het uitzendburo maar gewoon voor een werkgever overigens.Ik wil niet zeuren,maar de baan bevalt me eigenlijk ook niet.Daarom hoopte ik dat deze proeftijd niet klopte…!!! :-)Dan is het contract nietig en ben ik gewoon direct in vaste dienst zodat ik me ziek kon melden om gelijk weer verder te solliciteren.Niet netjes maar oke…Ik hoop dat iemand me ermee kan helpen of advies heeft.Groet Karel

• Karin

Karel,

Bij een arbeidsovereenkomst korter dan twee jaar is de maximale duur van de proeftijd 1 maand.

De proeftijd kan nooit met terugwerkende kracht overeengekomen worden.

Een proeftijd met een langere looptijd dan wettelijk is toegestaan, wordt aangeduid met de term nietig. Dus inderdaad, je bent meteen voor onbepaalde tijd in dienst.

Jammer dat de baan nu toch niet bevalt (toch wel handig zo'n proeftijd), persoonlijk zou ik er niet voor kiezen me ziek te melden, maar dat is jouw keuze.

Karin

• marcel van kessel

Bij een contract van een half jaar is de proeftijd maximaal een maand tenzij in de CAO staat dat een langere proeftijd toegestaan is.

• sjococo

Op www.wetten.nl kunt U zoeken op “boek 7 bw”. Begin maar te lezen vanaf artikel 610…

Vervolgens komt U bij…

——–>8 knip 8<——–

Artikel 652

1. Indien partijen een proeftijd overeenkomen, is deze voor beide partijen gelijk.

2. De proeftijd wordt schriftelijk overeengekomen.

3. Bij het aangaan van een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd kan een

proeftijd worden overeengekomen van ten hoogste twee maanden.

4. Bij het aangaan van een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd kan een

proeftijd worden overeengekomen van ten hoogste:

a. een maand, indien de overeenkomst is aangegaan voor korter dan twee jaren;

b. twee maanden, indien de overeenkomst is aangegaan voor twee jaren of

langer.

5. Indien het einde van een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd niet op een

kalenderdatum is gesteld, kan een proeftijd worden overeengekomen van ten

hoogste een maand.

6. Van de leden 4, onder a, en 5, kan slechts bij collectieve arbeidsovereenkomst

of bij regeling door of namens een daartoe bevoegd bestuursorgaan worden

afgeweken ten nadele van de werknemer.

7. Elk beding waarbij de proeftijd niet voor beide partijen gelijk is dan wel op langer

dan twee maanden wordt gesteld, alsmede elk beding waarbij door het aangaan

van een nieuwe proeftijd de gezamenlijke proeftijden langer dan twee maanden

worden, is nietig.

———>8 knip 8<——-

Maar in artikel 3 lid 8 van CAO levensmiddelenbranche staat duidelijk dat er een proeftijd van 2 maanden is voor ieder nieuw dienstverband. Kijk zelf maar:

http://www.vakcentrum.nl/index.cfm/26,147,17,pdf/CAO2006_zonder_loonschalen.pdf

Dus Uw proeftijd is geldig!

Bij een nietige proeftijd is er wel een geldig contract voor bepaalde tijd, maar dan zonder proeftijd. De nietige proeftijd wordt niet omgezet naar een proeftijd die wel volgens de wet is.

Ziekmelden zonder geldige reden kan reden zijn om loondoorbetalingsverplichting op te schorten. Hoe lang kunt U zonder geld?

sayonara,

coen

• karel

Oke bedankt,mijn proeftijd is dus inderdaad gewoon geldig.Ik heb de link bezocht.Ik kreeg dus ook geen CAO boekje mee,vond ik ook al heel vreemd.Maar,ik ben dus gewoon te achterdochtig geweest.Bedankt voor de info!

• sjococo

Nee, jij wilde ze te slim af zijn op onjuiste gronden. Daar moet je mee oppassen met tegenstanders die de wet beter kennen dan jij :-)

sayonara,

coen

• karel

Nee hoor,dat is niet zo,ik had gewoon mijn twijfels over het contract.Ik wil mensen niet te slim af zijn of zo.Maar ben gewend altijd 1 maand proeftijd te hebben.Hoe zit het dan ban een eventuele verlenging.Heb ik dan weer 2 maanden proeftijd?Nee toch?sjococo schreef:

>

> Nee, jij wilde ze te slim af zijn op onjuiste gronden. Daar

> moet je mee oppassen met tegenstanders die de wet beter

> kennen dan jij :-)

>

> sayonara,

>

> coen

• joyce

Sorry hoor maar wetten gaan nog altijd BOVEN de CAO. Een CAO is een aanvulling, maar mag nooit in strijd met de wet zijn.

Wil je echt zekerheid, en ben je lid van een bond.. neem contact op met hun. Een andere optie de rechtswinkel, die hebben meestal een vrij/gratis inloopuur. Ook ik dacht (maar ik ken jou cao niet) max. 1mnd.

Een bekende heeft dit ook gehad, kreeg bij een halfjaar contract een proeftijd van 2mnd. Na een tijdje wilde men van hem af (in de proeftijd), maar dat kon dus pas op het einde van het contract.

Wat betreft het ziekmelden, vind ik ook niet zo verstandig. Als je ergens anders gaat solliciteren, en die horen dat je al zo snel ziek bent geworden bij deze werkgever. Dan zal een nieuwe werkgever niet zo gemakkelijk jou aannemen…

Joyce

• L.

Zucht….je moet niet alles voor waarheid aannemen wat je hier leest. Sjococo heeft gelijk, wet gaat niet altijd boven CAO, in de bouw is er bijv. een opzegtermijn van 1 week mogelijk……sla daar het wetboek maar eens op na.

Vakbond is zonde van het geld, je kan beter een rechtbijstandverzekering nemen, hoewel bij beiden de kwaliteit te wensen overlaat.

Ziek melden terwijl je niks mankeert is verwerpelijk. Ten eerste zegt het een hoop over mensen bij wie dit opkomt. Ten tweede zijn er miljoenen mensen die graag met je willen ruilen, jij hun ziekte zij jouw baan.

• karel

Hoi,ik was ook niet echt van plan om me ziek te melden hoor.Heb 10 maanden thuis gezeten wegens een operatie etc.dus ben ik blij dat ik nu weer werk.Het is alleen een beetje minder dan ik me had voorgesteld.Maar goed,ik ben lid van de FNV,dus ik zal ze wel een keer bellen hoe het nou precies zit.Ik denk zelf dat ik max. 1 maand proeftijd heb,maar ja,zo'n bedrijf is toch ook niet gek lijkt mij….?

In ieder geval bedankt voor alle adviezen. Groetjes Karel