argumenten voor opslag

• Peter

Hallo allemaal

Ik verdien op dit moment 56000 bruto per jaar, en ben 34 jaar. Het werk dat ik doe is best zwaar omdat ik veel moet reizen naar het buitenland (60 %). Ik ben de kostwinner, mijn vrouw werkt niet en zorgt voor ons dochtertje.

Nu heb ik een aantal sollicitatiegesprekken lopen, om te kijken wat ik nu ´waard´ben. Ik heb van een bedrijf een aanbieding ontvangen voor EUR 64000 per jaar. Bij een andere zit ik in een tweede gesprek voor ongeveer EUR 60000 per jaar + auto van de zaak.

Ik vind de EUR 56000 op jaarbasis maar weinig, klinkt misschien raar voor sommige, maar door het vele reizen, veel van huis etc., verwacht ik veel meer.

Ik wil daarom een gesprek aangaan met mijn manager. Wil graag bij hetzelfde bedrijf blijven werken, maar wil wel EUR 60000 - 64000.

Heeft iemand tips, hoe ik dit gesprek aan moet pakken (graag alleen serieze reacties)?

• Harm

Wat ik zou doen is zowiezo wachten tot je zekerheid hebt van die 2 anderen en dan kun je gaan praten met je manager. Je hebt dan wat achter de hand en dat kun je dus gebruiken. Het is heel simpel, als ze je willen behouden komen wel over de brug met dat salaris. Succes ermee.

• Peter

Ik heb wel eens gelezen dat veel managers het niet op prijs stellen dat je aan het solliciteren bent, en dat het als manipulerend wordt gezien als je met aanbiedingen aankomt van andere bedrijven….

• L.

Dat vind ik dus ook, persoonlijk zou ik eerst die opslag vragen, als je er niet uitkomt kun je alsnog gaan solliciteren. Als jij aangeeft dat het salaris een probleem is, maar dat je verder prima in je vel zit dan “speel” je het eerlijk, hier zal een manager normaal gesproken ook geen probleem mee hebben, ongeacht of je verhoging krijgt of niet. Besef je goed dat als je zegt een andere aanbieding op zak te hebben en je krijgt geen opslag dat je al je geloofwaardigheid verliest als je niet vertrekt naar dat andere bedrijf.

Je kunt die situatie voorkomen door in je gesprek niet naar een andere aanbieding te verwijzen. Mocht de uitslag niet bevredigend zijn kun je voor jezelf de keuze maken, blijven of weggaan.

Succes ermee.

• Harm

Bij mij heeft het dus wel geholpen en heeft het de werksituatie niet verslechterd. Het kan dus wel

• Peter

Hoi bedankt voor de reacties. Ik zal gewoon een afspraak plannen met mijn manager en aangeven dat ik ontevreden ben over het salaris. Ik zal bij hem ook aangeven dat ik ervan overtuigd ben dat mijn salaris lager zit dan marktconform. Kijken hoe hij reageert.